[D66] URL: Concept verkiezingsprogramma D66

R.O. jugg at ziggo.nl
Sun Sep 20 21:28:35 CEST 2020

Een paar hapsnap opmerkingen:

"Een nieuw begin

Laat iedereen vrij, maar niemand vallen"

Is dit wel een correcte zin? Een 'niemand' mag gewoon vallen, de part of
no part. Als iedereen echt vrij gelaten wordt, dan is het einde arbeid,
einde gevangenissen etc.. Een nieuw begin begint bij iets afsluiten. Dat
mis ik in dit stuk.

 > Op papier hebben we in 2050 een volledig circulaire economie. De
opgave is om dat ook werkelijkheid te maken

In 2050 is de civilisatie al lang ingestort.

 > Er komt een landelijk preventie-akkoord Mentale Gezondheid

Dat lijkt me weer de omgekeerde wereld. Pak de ziekmakende wereld aan
ipv individuele preventie.

 > Mede op aandringen van D66 is de “monitor brede welvaart” ontwikkeld,
waarin economische groei geen echte groei is als hij niet wordt vertaald
in kwaliteit van leven, betere gezondheid, beter wonen, schone lucht en
ten koste gaat van welvaart elders op de wereld.

En schoon water dus. Koppel 'brede welvaart' met mentale gezondheid zou
ik zeggen.

 > Het Nationaal Groeifonds is een goede start,

Nee, een pinautomaat voor techbedrijven. Weg ermee.

 > Wij willen vóór 2035 meer dan een miljoen huizen bouwen.

Zozo, hoeveel stikstofuitstoot levert dat wel niet op?

 >  We richten ons daarom in de eerste plaats op een gezonde start voor
ieder kind. De eerste 1.000 dagen

En als je op dag 1001 chronisch ziek wordt? Pech gehad?

 > Elke burger heeft toegang tot ‘digitale inburgering’; bijscholing die
alle burgers helpt bij hun deelname aan de digitale wereld

Het komt erop aan digitaal uit te burgeren! Internetfatigue enzo.