[D66] Kinderen kunnen elkaar en volwassenen wel degelijk besmetten (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #313)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Sep 19 11:20:51 CEST 2020

[Ik heb zowaar zelf op deze school gezeten]

Bron:   Het Parool
Datum:  18 september 2020
Auteur: Hanna Bijl

30 leerlingen Spinoza besmet: 'Bron lijkt een feestje te zijn'
Dertig leerlingen van het Spinoza Lyceum zijn besmet met het
coronavirus. Ook vijf docenten zijn besmet.

Uit een brief die vrijdag aan ouders verstuurd werd, blijkt dat enkele
ouders hun kinderen met lichte klachten toch naar school lieten gaan.
Heel vervelend, vindt rector Jan Paul Beekman. 'We doen op school ons
best om de maatregelen te handhaven, maar je moet het samen doen.'

In de brief naar de ouders schrijft de rector: 'Hoewel ik heel goed
begrijp dat het niet altijd even goed uitkomt het kind thuis te houden,
wil ik met klem nogmaals benadrukken dat u dit echt niet moet doen.'

Feestje

De besmettingen zijn verspreid over verschillende schooljaren, zegt
Beekman. 'We zien bijvoorbeeld een cluster in een 3-gymnasiumklas, het
bleek dat zij een feestje hadden gehad waar een van de leerlingen besmet
was.' Een ander besmettingscluster zit in de bovenbouw; ook daar lijkt
de bron een feestje geweest te zijn.

'De gedachte is tot nu toe dat kinderen elkaar niet zo snel besmetten,'
zegt Beekman. 'Je kunt je afvragen of dit daar een ander licht op
werpt.' De rector roept op geen feestjes buiten schooltijd te houden en
niet uit elkaars waterflesjes te drinken.

Thuisquarantaine

De besmette leerlingen hebben lichte klachten, en ook de docenten die
positief zijn getest, zijn niet ernstig ziek, aldus Beekman. 'Ze zitten
nu in thuisquarantaine. Wie is uitgeziekt en 24 uur klachtenvrij is, mag
weer naar school.' Volgens de rector geeft de GGD aan dat de meeste
besmettingen buiten de school plaatsvinden.

In overleg met de GGD past de school zijn beleid voorlopig niet aan. 'We
doen alles goed, zeggen zij ook, maar we hebben gewoon pech. We gaan
volgende week gewoon open.'

Schuldgevoel

Beekman vindt het belangrijk te zeggen dat een leerling die besmet is
daar in de meeste gevallen niets aan kan doen. 'Het overkomt je en ik
merk dat deze leerlingen dat erg vervelend vinden en zich vaak ook
schuldig voelen naar de andere leerlingen in de klas.' De rector vraagt
'elkaar hierover geen verwijten te maken'.

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.