[D66] NPO onderscheidt naast Akwasi andere controversiele artiesten (11)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Sep 17 18:11:08 CEST 2020

Bron:   Telegraaf
Datum:  17 september 2020
Auteur: Rob Goossens

Johan Derksen: Ik gun meneer Akwasi veel plezier met zijn prijs

Amsterdam - Opnieuw weet rapper Akwasi de schijnwerpers op zich gericht.
Recent leek hij op een haar na aan rechtsvervolging te ontkomen vanwege
zijn uitspraken door een verklaring te delen. Woensdagavond werd hij
door NPO-radiozender FunX beloond met een 'speciale power award.

Ondanks alles dat hij over zich heen krijgt, geeft hij niet op en blijft
hij doorgaan. En dat allemaal voor de good cause', zo looft de zender de
Ghanees-Nederlandse rapper. Akwasi droeg de award op zijn beurt op 'aan
iedereen die wel eens een vuist in de lucht heeft gegooid'. 'Gooi 'm nog
hoger en raak de sterren aan.'

De prijs is opvallend te noemen nadat Akwasi in juli tijdens een
toespraak voor vijfduizend man beloofde dat hij 'hem hoogstpersoonlijk
op zijn gezicht zou trappen' als hij in november een Zwarte Piet zou
zien.

Nadien doken er verschillende berichten op die de rapper door de jaren
heen had geplaatst op Twitter. Alle waren van gewelddadige aard en
hadden Sinterklaas en/of Zwarte Piet als onderwerp. Akwasi verwijderde
na de ontdekking zijn volledige twitteraccount, waarmee hij ook zijn
berichtengeschiedenis uitwiste.

Wat de uitreiking van de 'speciale power award' extra opvallend maakt,
is dat die voorheen helemaal niet bestond. En waar alle FunX-awards
publieksprijzen zijn, werd uitgerekend Akwasi door de organisatie zelf
onderscheiden. Zendermanager Niels Hoogland van FunX is zich van geen
kwaad bewust. 'Ik denk dat hij met zijn bericht op Twitter heeft laten
zien dat hij zijn standpunt inmiddels heeft bijgesteld, zoals ook
premier Rutte inmiddels een andere mening heeft over Zwarte Piet.'

'Nota bene de koning zei in de troonrede dat het maatschappelijk debat
over discriminatie en racisme soms schuurt, maar dat dit ons ook verder
kan brengen', vervolgt Hoogland. 'Akwasi is een belangrijke woordvoerder
geweest op dit thema. Daarom hebben we hem deze prijs gegeven.'

Voetbal Inside-rel

De ophef over Akwasi's toespraak in juli sloeg destijds al snel over in
ophef over een grap van Johan Derksen, die zich in Veronica Inside
afvroeg of een als Zwarte Piet geschminkte man in Leeuwarden misschien
Akwasi was. Hoewel Derksen fervent muziekliefhebber is, was de muzikale
onderscheiding voor Akwasi bijna aan hem voorbij gegaan. Derksen: 'Zelf
luister ik niet naar muziek die niet op muziek lijkt. Daar reken ik rap
ook toe. Maar ik gun ze hun eigen wereldje, hoor.'

De televisiepersoonlijkheid verbaast zich niettemin over de
onderscheiding voor Akwasi. 'Ik word een beetje moe van die man. Door
dit soort figuren op een podium te hijsen, zouden we bijna gaan denken
dat heel Nederland uit hysterische gekken bestaat. Maar in feite is het
een piepklein groepje dat onevenredig veel aandacht en erkenning
krijgt.'

Op de vraag van De Telegraaf of Derksen vindt dat hij na de
onderscheiding voor Akwasi zelf ook een lintje heeft verdiend, reageert
hij afkeurend. 'Die prijzen, ik vind het allemaal zo'n onzin. Ik heb er
een keer aan meegedaan toen wij met Voetbal Inside de Televizier-Ring
wonnen. Maar in een gehuurde smoking de hele avond stilzitten, en
vreemde dames kussen die toch minstens twintig jaar te jong voor mij
zijn... Nee, ik gun meneer Akwasi veel plezier met zijn prijs, maar voor
mij hoeft het niet.'

'Stoppen met subsidie'

PVV-Kamerlid Martin Bosma sprak zich al vaker kritisch uit over FunX.
Heel verrassend is het dan ook niet dat hij het nieuws over de prijs
voor Akwasi misprijzend tot zich heeft genomen. 'Dit is een politiek
statement van de NPO als ondersteuning van iemand die in het openbaar
oproept tot geweld. Bizar.' Bosma wil 'snel stoppen' met de subsidie
voor de jongerenzender.

Akwasi was niet de enige controversiele artiest die in de prijzen viel.
Zo werd vorige week al bekend dat drillrapper Blacka een FunX-award in
de wacht sleepte voor een samenwerking met collega Qlas. Blacka zit
sinds 23 augustus in voorarrest vanwege vermeende betrokkenheid bij de
steekpartij in Scheveningen, waarbij de Amsterdamse Chuchu om het leven
kwam.

Daarnaast was Boef de grote winnaar van de avond met vier awards. De
rapper haalde eerder het nieuws omdat hij uitkeringsfraude zou hebben
gepleegd. Ook schold hij een groep vrouwen die hem na een lekke band op
weg had geholpen uit voor kechs ('hoeren').

Opvallend is daarnaast dat FunX niet alleen Akwasi eert, maar zich ook
openlijk aan de Black Lives Matter-beweging verbindt via een filmpje op
zijn Instagramkanaal, ingesproken door diezelfde Akwasi.

F*ck de overheid

Niels Hoogland van FunX benadrukt dat zijn zender wel achter Black Lives
Matter staat, maar niet achter de boodschap 'f*ck de overheid'. 'Dit is
de gesproken versie van een songtekst,' verduidelijkt Hoogland, 'en die
valt onder de artistieke vrijheid van Akwasi.' PVV'er Bosma noemt het
filmpje niettemin 'schandalig'. 'Hier wordt belastinggeld gebruikt voor
activisme, anti-blank racisme.'

--------
(c) 2020 TMG Landelijke Media B.V.