[D66] Verklaring Akwasi naar aanleiding van uitlatingen op 1 juni 2020 (9)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Sep 16 14:44:06 CEST 2020

Bron:  Akwasi
Datum: 11 september 2020
        https://pbs.twimg.com/media/EhoDIGHWkAA6EG4?format=jpg

Verklaring Akwasi naar aanleiding van uitlatingen op 1 juni 2020
Amsterdam, 11 september 2020

Op 1 juni van dit jaar heb ik tijdens een demonstratie tegen racisme en
politiegeweld op de Dam in Amsterdam een toespraak gehouden. Ik heb toen
gesproken over zwarte piet, voor mij en veel andere Nederlanders een
symbool van racisme. Ik heb dat omschreven als 'zwarte piet is zwart
verdriet'.

Ik heb tijdens dezelfde speech ook de volgende, inmiddels veelbesproken
woorden gesproken: '(...) op het moment in november dat ik een zwarte
piet zie, trap ik hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.' Deze woorden
hebben veel ophef veroorzaakt omdat ze door sommigen helaas ten onrechte
zijn geinterpreteerd als een aankondiging dat ik geweld zou willen
toepassen op als zwarte piet verklede mensen, of dat ik anderen zou
willen aansporen of inspireren dat te doen.

Ik wil graag ondubbelzinnig benadrukken dat dit niet de bedoeling was
van deze beeldspraak: ik ben tegen elke vorm van geweld en dat geldt ook
voor geweld tegen zwarte piet. Ik neem hierbij dan ook afstand van deze,
op de Dam uitgesproken gewraakte passage. Dat geldt ook voor een aantal
recent opgedoken, onbezonnen en kwetsende tweets over zwarte piet van
ongeveer tien jaar geleden.

Dat ik hier niet eerder mee naar buiten ben gekomen, kan ik alleen maar
verklaren omdat elke vorm van geweld zo ver van mijn persoon staat dat
ik mij geen voorstelling kon (en kan) maken van de bewuste interpretatie
van dat wat ik op de Dam heb gezegd.

Ik wil dit graag achter me laten omdat ik niet wil dat de genoemde
controverse rondom mijn persoon het debat over zwarte piet blijft
domineren. Een debat dat uiteindelijk overigens zonder enige twijfel zal
leiden tot het verdwijnen van de karikaturale stereotype zwarte piet die
we op sommige plaatsen in Nederland helaas nog zien.

Als muzikant, dichter en programmamaker zal ik me in dit belangrijke
maatschappelijke debat blijven mengen, maar ik zal mijn woorden
zorgvuldiger kiezen. Als geboren Nederlander hoop ik dat wij elkaar in
mildheid en in genade zullen blijven ontmoeten en elkaar vinden in wat
ons bindt, en niet in wat ons uiteendrijft.

Vanuit het 32-jarige licht der vreedzaamheid,

AKWASI

(c) 2020 Twitter