[D66] Clarice Gargard hoort ook bij de club: 2017 vs. 2018; kannibalisme vs. Zwarte Piet (8)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Sep 15 12:46:51 CEST 2020

Op,
    https://twitter.com/ClariceGargard/status/1305535950605488129
schrijft Clarice Gargard,
    Twee jaar lang is mij verteld dat ik een statement mocht voordragen
    in de rechtbank. Gisteren was dat ineens niet meer zo. Maar ik had
    hem al geschreven (voor deze hele shitshow). Nu op @MagazineLilith
    te lezen en @SpotifyNL te beluisteren

De link hierboven gaat naar,

https://www.lilithmag.nl/blog/2020/9/14/racisme-en-geweld-propageren-is-geen-mening-maar-regelrechte-haat
alwaar,
    In 2017 deed Clarice Gargard live verslag van een anti-Zwarte
    Pietendemonstratie, wat resulteerde in meer dan 7.000 haatberichten.
    Uit die berichten selecteerde het OM 25 personen die de komende
    dagen terecht zullen staan. De verdachten staan terecht vanwege de
    intimidatie, haat, het oproepen tot geweld en het racisme dat zij
    in 2017 richting Gargard persoonlijk en meer algemeen richting de
    aanwezigen van de anti-Zwarte Pietendemonstratie in Amstelveen
    hebben geuit.
[verdachtmakende blabla waarna de statement zelf]
    Het liefst ben ik hier niet. Dat klinkt wellicht vreemd, omdat we
    hier zijn naar aanleiding van een aangifte die ik zelf deed. Maar
    dat is niet omdat ik het zo fijn vind als slachtoffer in een
    discriminatiezaak in de rechtbank te staan.

Afgezien van de taalfouten (ze komt uit Liberia alwaar haar familie
werkte voor oorlogsmisdadiger en kannibaal president Taylor) zien we
dat ze 'slachtoffer' zij. Zelf schijft ze hierover in haar statement,
    Mijn ouders komen uit Liberia. Zij hebben oorlog doorstaan, zijn
    hun land ontvlucht en hebben bijna alles verloren om de levens van
    hun kinderen te kunnen waarborgen. Ik zou hen niet eren als ik het
    toe zou staan dat anderen dat leven als minderwaardig behandelen.

Wederom slachtofferschap. Haar ouders behoorden echter tot zoiets als
de NSB in oorlogstijd en kannibalisme lijkt me toch een ietsiepietsie
erger dan de kleur van Zwarte Piet,
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Clarice_Gargard
    https://www.google.com/search?q=Charles+Taylor+cannibalism

Wat de 25 terechtstaanden haar zouden hebben aangedaan staat niet in
haar verklaring. Er staat ook niet wat ze destijds beweerd heeft
toen ze verslag deed van de Zwarte Piet demonstratie in Amstelveen
in 2017.

Op,

http://www.amstelveenweb.com/nieuws-De-frisse-Sinterklaas-intocht-van-Amstelveen-in
staat hoe de intocht van Sint op 18 november 2017 in Amstelveen
verliep,
    Het Sinterklaascomite Amstelveen stopte in mei 2017 met de
    jaarlijkse organisatie van de Sinterklaasintocht in Amstelveen,
    want zij konden zich niet verenigen met de wens van het college
    B en W om een andere invulling te geven aan het feest. De leden
    van het comite vonden ook de verplichtingen die voortvloeiden uit
    het aanvragen van de vergunning bij de gemeente te belastend en
    dat ging met name ook om de kleur van de Zwarte Pieten. Achteraf
    gezien was het stoppen van het comite volkomen overbodig, want de
    meeste Zwarte Pieten die naar Amstelveen kwamen, waren diepzwart
    en slechts een handjevol was uitgedost als schoorsteenpiet met
    vage bruine strepen op hun gezicht, of een licht bruin gezicht,
    tegen oker aan.
Niets aan de hand, dus. Maar mw. Gargard wilde kennelijk in haar
verslag van de tegenstanders rotzooi trappen.

Opmerkelijk genoeg gaat het hier-en-daar niet over 18 november 2017
maar over 17 november 2018,

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/veel-ruimte-in-publieke-debat-maar-reacties-op-gargards-livestream-sint-intocht-gingen-justitie-te-ver~b67ccd67/
    'Bom erop', 'zwarte hoer', 'allemaal aan het gas'. De livestream
    die NRC-columnist en anti-racisme-activiste Clarice Gargard
    tijdens de intocht van Sinterklaas op 17 november 2018 in
    Amstelveen op Facebook zette, maakte haar het mikpunt van -
    zoals het Openbaar Ministerie het omschreef - 'een ware
    toetsenbordpogrom'.

Kennelijk haalt zij of het OM de getallen 17 en 18 door elkaar.

Gelukkig staat op,

http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Een-gezellige-Sinterklaasintocht-2018-in-Amstelv
hoe de Sinterklaasintocht op 17 november 2018 verliep,
    De spanning was ook aanwezig bij de organisatoren, want de leden
    van actiegroep Kick Out Zwarte Piet beloofden een demonstratie,
    zoals ze dat ook in 18 andere Nederlandse steden deden. Tijdens
    een traditioneel kinderfeest schreeuwen en met slogans
    'Amstelveen kan het', of 'Feest voor ieder kind', 'Zwarte Piet
    vrij', 'Zwarte Piet is racisme', maakt geen goede indruk bij de
    grootste delen van de bevolking en inderdaad er waren in
    verschillende steden, zoals in Eindhoven ook botsingen tussen
    de politie en anti-demonstranten die tegen de groep keerden en
    dat naar rellen leidde.

Waarmee verklaard zij waarom mw. Gargard haar statement niet mocht
afleggen: Ze haalt 2 jaartallen door elkaar en pleit al doende de
verdachten vrij.