[D66] Struikelpartij: Quasi-OvJ van discriminatiezaak gehaald (4)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Sep 14 11:10:57 CEST 2020

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  13 september 2020
Auteur: Merel Thie

Officier van justitie die Akwasi niet vervolgde van discriminatiezaak
gehaald
Strafrecht Na kritiek op het besluit rapper Akwasi niet te vervolgen,
vervangt het OM een officier van justitie bij een grote strafzaak over
discriminatie.

Het Openbaar Ministerie heeft zondag besloten de officier van justitie
te vervangen die de komende week 25 zaken over bedreiging van
NRC-columniste Clarice Gargard zou doen. Dat heeft het OM Amsterdam
zondagavond bekendgemaakt.

Het gaat om Jacobien Vreekamp die als officier medeverantwoordelijk was
voor het besluit de strafzaak tegen rapper Akwasi Owusu Ansah (32) te
seponeren. Door kritiek op het besluit om Akwasi niet te vervolgen is
Vreekamp 'zo in de schijnwerpers' komen te staan dat het OM vreest dat
haar aanwezigheid kan afleiden van de zaken die deze week op de rol
staan, 'hetgeen onwenselijk is'. Het OM laat ook weten 'volledig achter'
Vreekamp te staan en 'alle vertrouwen' in haar te hebben.

Vrijdag werd bekend dat vervolging van Akwasi vanwege opruiiende
uitspraken voorwaardelijk geseponeerd wordt. Akwasi zei tijdens een
manifestatie op de Dam in juni onder meer: 'Op het moment dat ik in
november een Zwarte Piet zie, trap ik hoogstpersoonlijk op zijn
gezicht.' Die uitspraak is door het OM wel als strafbaar beoordeeld,
maar omdat Akwasi bereid was er publiekelijk afstand van te nemen heeft
het OM voor een sepot gekozen.

Hierop kwam kritiek nadat de Telegraaf meldde dat Vreekamp enkele jaren
in het bestuur zat van het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam, samen
met Mitchell Esajas, een van de initiatiefnemers van de manifestatie
waarop Akwasi zijn gewraakte uitspraken deed.

Nevenfuncties bij het OM

Kritiek kwam onder andere van Tweede Kamerlid Chris van Dam (CDA). Van
Dam, oud-officier van justitie, twitterde dat het besluit om te
seponeren een 'dubbele heroverweging' verdiende. Een sepot kan niet
ongedaan gemaakt worden, en dat is ook niet waar Van Dam op doelde in
zijn tweet, zegt hij desgevraagd. 'Ik zie dat het besluit om in deze
zaak niet te vervolgen bij bepaalde mensen twijfels oproept over de
onafhankelijkheid van het OM. Daarom lijkt het mij goed om het proces
dat tot dit besluit leidde intern of door externe deskundigen nog eens
goed tegen het licht te houden.' Nevenfuncties zijn prima, zegt hij.
Maar liefst 'niet op het terrein waar je ook als officier werkzaam
bent'.

Het OM zegt dat 'juist vanwege haar betrokkenheid bij het onderwerp
discriminatie een nevenfunctie op dit terrein voor de hand lag.' Om
ervoor te zorgen dat het OM 'midden in de samenleving kan functioneren,
worden officieren van justitie gestimuleerd nevenfuncties te bekleden.'

--------
(c) 2020 NRC