[D66] Stapje verder: Akwasi wil een Zwarte Piet vermoorden

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Sep 6 11:21:49 CEST 2020

Bron: Algemeen Dagblad
Daum: 6 september 2020

Akwasi reageert op ophef: 'Kan me de tweets niet herinneren'

De Amsterdams-Ghanese rapper Akwasi Owusu Ansah (32) laat voor het eerst
zelf van zich horen nadat hij gisteren een stortvloed aan negatieve
reacties over zich heen kreeg vanwege oude Twitter-berichten van zijn
account. Daarin werd gerept over het vermoorden van Zwarte Piet.
Gisteren ontkende de rapper nog verantwoordelijk te zijn voor de tweets,
vandaag geeft hij toe dat de tweets wel degelijk door hem zijn
geplaatst. Hij zegt het zich niet meer te kunnen herinneren.

Gisteren zei een woordvoerder van Akwasi nog dat hij niet
verantwoordelijk was voor deze tweets. Volgens haar worden er opnieuw
onwaarheden over de rapper verkondigd. 'We vinden het jammer dat de
media wederom leugens verspreiden', klonk het geirriteerd.

Uit informatie in het zogeheten cachegeheugen bleek echter wel degelijk
dat de berichten van het account van Akwasi afkomstig zijn. Verwijderde
tweets kunnen door websites of zoekmachines in een cachegeheugen worden
opgeslagen of opnieuw worden geplaatst.

Vandaag bekent de rapper dat de tweets wel degelijk door hem zijn
geplaatst, maar dat hij het plaatsen ervan niet meer kan herinneren. 'Ik
neem afstand van de tweets die zijn opgedoken. Ik herken mezelf niet in
wat ik toen zag. Ik kan me de tweets niet eens herinneren. Herinnert u
zich kleine teksten van meer dan twintig jaar oud? Ik ook niet.'

'Zwarte Piet neerknallen'

In de berichten, die in 2011 en 2012 zijn geplaatst op het
Twitteraccount van Akwasi, wordt melding gemaakt van het vermoorden van
Zwarte Piet. 'Gaat er iemand nou nog een zwarte piet knallen, of moet ik
het doen?', klinkt het geirriteerd. Een jaar later verschijnen er
berichten met dezelfde strekking: 'Zwarte Piet moet dood man. Serieus'
en 'Wat lok ik uit als ik een Zwarte Piet vermoord?'

Saillant detail is dat de tweets gisteren direct na de ontstane ophef
offline zijn gehaald. Of Akwasi dat zelf heeft gedaan, is niet
duidelijk.

Speech op Dam

Akwasi kwam afgelopen juni onder vuur kwam te liggen nadat hij in een
toespraak dreigde een Zwarte Piet in het gezicht te schoppen. Het
Openbaar Ministerie onderzoekt momenteel nog of de uitspraken van Akwasi
op de Dam strafbaar zijn. De omstreden speech kwam de rapper op
bedreigingen en aangiftes te staan. Critici vonden zijn uitspraken
oproepen tot geweld. Zelf zag Akwasi zijn uitlatingen als beeldspraak.

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.