[D66] Voorzitter veiligheidsregio Twente heeft nu zelf Covid-19 (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #390)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Oct 26 15:01:28 CET 2020

[Het gaat wel snel nu - niet dat de 10353 (RIVM) en 10343 (Johns
Hopkins) besmettingen enig gewicht in de schaal zullen leggen - mag niet
van Van Dissel]

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  26 oktober 2020
Auteur: Wilco Louwes

Burgemeester met corona naar ziekenhuis: 'Heb me nog nooit zo
ziek gevoeld'

Na aanhoudende gezondheidsklachten is de Enschedese burgemeester Onno
van Veldhuizen in de loop van zondag opgenomen in het Medisch Spectrum
Twente. 'Kan me niet herinneren dat ik me ooit zo ziek gevoeld heb.'

Dat maakt de gemeente Enschede vanmiddag officieel bekend. In het
weekend werd al duidelijk dat Van Veldhuizen geveld was door het
coronavirus. Van Veldhuizen is behalve burgemeester ook voorzitter van
de Veiligheidsregio Twente.

Flink ziek

Van Veldhuizen (58) voelde zich flink ziek. Een eerste test resulteerde
dinsdag in een negatieve uitslag, maar de burgemeester bleef wel in
thuisquarantaine. „Nadat ik voor de eerste keer getest was kreeg ik
longontsteking en hele hoge koorts', zei hij dit weekend. „Ik had niet
verwacht dat een fitte vijftiger er zo snel en zo hard door geraakt kon
worden. Kan me niet herinneren dat ik me ooit zo ziek gevoeld heb.'

Nadat een tweede Covid-19-test op zaterdag wel positief uitpakte,
verslechterden de omstandigheden van Van Veldhuizen verder. Daarom is
hij zondag, een dag voor zijn 58e verjaardag, opgenomen in het
ziekenhuis. Volgens gemeentewoordvoerder Ton Kamp ligt de burgemeester
niet op de intensive care. „Het zal met name de combinatie van de
longontsteking en de hoge koorts zijn dat de huisarts zondag heeft
geoordeeld dat het beter is om naar het ziekenhuis te gaan.'

Dank voor steunbetuigingen

De gemeente Enschede houdt via de familie van Van Veldhuizen direct
contact over zijn situatie. „Op dit moment is er niet meer te zeggen',
aldus woordvoerder Kamp. Van Veldhuizen dankt in een officiele
verklaring iedereen die hem de afgelopen dagen sterkte en een spoedig
herstel toegewenst heeft.

Wethouder Niels van den Berg neemt als loco-burgemeester voorlopig de
taken Van Veldhuizen in Enschede waar. Bij de Veiligheidsregio Twente,
waar Onno van Veldhuizen voorzitter is, is Patrick Welman (Oldenzaal)
deze week de reguliere plaatsvervanger. Sander Schelberg (Hengelo) gaat
maandagavond als vice-voorzitter namens de Veiligheidsregio Twente naar
het landelijke Veiligheidsberaad.

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.