[D66] De koning had vooral aandacht voor de eigen smart | nrc.nl

R.O. jugg at ziggo.nl
Sat Oct 24 08:13:30 CEST 2020

" Niemand ziet graag zijn familiebedrijf kapseizen, zeker niet in tijden
van corona."  (Daar verschillen we van mening over)

nrc.nl:

De koning had vooral aandacht voor de eigen smart

23 oktober 2020 om 16:50
Leestijd 5 minuten

Monarchie Deemoed is een van de moeilijkste rollen. Tom Lanoye verbaast
zich over het koninklijk zelfpardon.

Het rommelt in vele Europese vorstendommen. Om zijn Spaanse kroon te
redden diende Felipe VI zelfs zijn eigen vader en voorganger te royeren.
Juan Carlos I was in opspraak geraakt door buitenechtelijke vrijages,
rampzalige jachtpartijen en affaires met smeergeld en zwarte
bankrekeningen. Een beetje zoals prins Bernhard, indertijd.

Tom Lanoye is schrijver.

Met dit verschil: beducht voor een proces nam Juan Carlos de benen naar
de Verenigde Arabische Emiraten. Daar koestert men nog geruststellend
solide opvattingen over de onaantastbaarheid van koninklijke families.
Je moet echter wel een oliestaat zijn om de toelages te kunnen betalen
van alle emirs, prinsen, prinsessen plus hun aanhang. Dan is Nederland
toch beter af met zijn Huis van Oranje, hoe vruchtbaar dat ook reeds
vele generaties moge zijn.

In mijn vaderland België was de vader en voorganger van koning Filip
eveneens in opspraak geraakt. Hij reed ooit een scheve schaats waaruit
een dochter is ontsproten. Het meiske groeide uit tot beeldend
kunstenares van betwistbare kwaliteit, maar ook tot een efficiënt
verzwerende doorn in de zij van haar verwekker. Na veel processen en één
bloedproef wist ze hem tot erkenning van zijn vaderschap te dwingen. Een
mens vraagt zich weleens af: hoe zouden de Middeleeuwen eruit hebben
gezien indien dna-tests toen al hadden bestaan? Hoeveel oorlogen waren
vermeden of juist uitgebroken, gezien de inteelt en gearrangeerde
huwelijken die ook toen al het compost vormden van de ware aristocratie?

Filip nodigde kort na het verdict zijn nieuwe halfzus uit voor een
discreet gesprek ‘van mens tot mens’. Dat was, volgens de Belgische
pers, een geste die warm afstak bij de jarenlange barse afwijzing van
hun beider vader. Maar behalve als mooi gebaar werd de demarche gezien
als een strategische meesterzet die het koningshuis zijn verloren
aanzien deed herwinnen. En dat aanzien wás al flink opgevijzeld door de
rol die Filip, verrassend uitgekookt, gespeeld had bij het vormen van
een nieuwe Belgische regering. Het hielp dat Filip, uit hoofde van zijn
private toekomst, de enige was die daar na anderhalf jaar palaveren nog
steeds in geloofde. Maar vraag me niet wát hij juist heeft uitgespookt.
Wat betreft ondoorgrondelijkheid kent de Belgische constructie alleen
zijn meerdere in de Heilige Drievuldigheid, het geslacht der engelen en
de Bermuda Triangle.

Hoe dan ook suggereerde de krant De Standaard van afgelopen donderdag –
niet zonder hoffelijk leedvermaak – dat Willem-Alexander in de leer zou
moeten gaan bij generatiegenoot en vroegere „houten Klaas” Filip. Dit
naar aanleiding van Willem-Alexanders „pr-ramp” na een „slecht getimede
familietrip naar Griekenland”.

Ik ben maar een eenvoudige buitenstaander, doch mijn stellige indruk is
dat de Nederlandse koninklijke familie zich vooral in nesten werkt door
op vakantie te gaan. Op het verkeerde moment, naar de verkeerde streek,
in het verkeerde huis, met de verkeerde vrienden of de foute caravan,
naar Oostenrijk, Mozambique of Griekenland — het is echt nóóit goed… Was
ik een Oranje-Nassau? Ik kraakte het Paleis aan de Dam en ik verkaste
nimmermeer.

Dan liep ik ook nooit meer het risico om zo diep en – het spijt me – zo
stuntelig door het stof te moeten kruipen. Op het NOS Journaal, nog wel.
En waarvoor? Om vergeving te smeken voor wat elke Nederlander of Belg
zou doen mocht hij er de kans toe krijgen. Afreizen met inachtneming van
ieder veiligheidsvoorschrift en met alleen maar je eigen bubbel.
Iedereen met wie je knuffelt, dus. Maîtresses niet inbegrepen.
Lees ook: Wie had gehoopt dat het nu wel allemaal achter de rug zou
zijn, had buiten Het Filmpje gerekend

Treurboeketten

Willem-Alexander werd tijdens het compassieclipje geflankeerd door zijn
opvallend zwijgzame gade in haar nieuwste rol: Mater Dolorosa des
vaderlands. Alleen het ‘Erbarme Dich’ van Bach ontbrak. Ze zaten op een
te kleine sofa die getuigde van een of andere empirestijl. Rondom hen:
treurboeketten en vergulde ornamenten. Achter hen: dikke, dure
gordijnen. Alsook ramen die uitzagen op een tuin waar goddank de zon
niet scheen, of je zou vermoeden dat het koninklijk paar nog immer in
Griekenland vertoefde alwaar het, dankzij vernuftige decorstukken, de
boel alsnog in de maling zat te nemen.

Net als alle verstokte republikeinen ben ik mateloos gefascineerd door
monarchen, juist vanwege het onafgebroken theatrale keurslijf waartoe
die stakkers zijn veroordeeld. Ze zijn eeuwig hoofdrolspeler in wat
Fernando Pessoa „de maatschappelijke ficties” noemde. Mettertijd meer
metafoor dan machthebber. In de letteren zijn ze dat altijd al geweest.
Vaag verwijzend naar historische figuren tonen de koningsdrama’s van
Shakespeare ons inleefbare personages van vlees en bloed, en wat
zodoende elk mens bereid is op te offeren of te mispeuteren voor de
kroon, zeg maar: de macht. Maar we zien ook wat het dragen van de kroon
kan veroorzaken bij wie gedoemd is ze langdurig te torsen. Van hoogmoed
tot verblinding, verveling tot zelfdoding, onthechting tot verbinding.

     Mijn stellige indruk is dat de koninklijke familie zich vooral in
de nesten werkt door op vakantie te gaan

Wandelende zinnebeelden

Essentieel daarbij is echter de kwaliteit van de taal waarmee deze
wandelende zinnebeelden zichzelf openbaren, tot nut en lering van hun
publiek. Net daar knelde dit keer het schoentje. Geloofwaardige deemoed
is een van de moeilijkste rollen en door dit tv-script werd ze niet
gediend. Wie schrijft zo’n monoloogje, overigens? Wie beslist over de
voornoemde setting en over welke van de takes zal worden uitgezonden?
Dat lijkt me de centrale tragiek van het hedendaagse vorstendom: zelfs
over je woorden en whereabouts wordt door anderen gewikt en beschikt.
Terwijl je, historisch gesproken, nog steeds omgeven bent door een aura
van almacht.

„Het was onverstandig om geen rekening te houden met de inwerking van
nieuwe beperkingen op onze samenleving”, zo begon Willem-Alexander,
schuldbewust in de camera kijkend. Een passieve zinsconstructie
bemoeilijkt echter alle inleving. Volgens mij had hij beter dit gezegd:
„Ik had met mijn stomme kop moeten beseffen dat een snoepreisje naar de
zon en een spotgoedkoop land voor velen onder jullie een mep in het
gezicht betekende. Zeker nu jullie als Nuchtere Nederlanders op de rand
staan van een algehele lockdown met universele mondkapjesplicht. Vergeef
het ons. Mijn vrouw, mijn dochters en ik wisten niet wat we deden.” In
plaats daarvan volgde nog een passieve zinsconstructie. „Het doet pijn
uw vertrouwen in ons beschaamd te hebben.”
Lees ook: Durft premier Rutte nog wel nee te zeggen tegen de koning?

Emotionele chantage

Mijn goede, geweldige moeder was behalve amateuractrice ook een keizerin
van de emotionele chantage. Dus ik decodeer de subtekst van zo’n
zinnetje meteen heel anders dan de woorden die er staan. Volgens mij
trokken ze, weinig subtiel, de aandacht naar de eigen smart, nog vóór ze
de pijn van de toehoorders erkenden. Een militair zou spreken van een
‘pre-emptive strike’: „Ú voelt zich misschien beroerd – maar u zou eens
moeten weten hoe volslagen miserabel wíj ons voelen door wat we hebben
aangericht, niet in het minst voor onszelf.”

Akkoord, van sommige zinsneden wist ik niet of ze hopeloos onbeholpen
waren, dan wel radicaal geniaal. „Ons besluit om terug te keren is
ingegeven door het besef dat we niet hadden moeten gaan.” Lees zo’n zin
tien keer en je zou zweren dat hij uit een stuk van Samuel Beckett komt.
Kamagurka kan ook.

Maar het ergste vond ik toch het slot, hoe goedbedoeld ook. „We zijn
betrokken, maar niet onfeilbaar.” Wie een evidente waarheid al te
pertinent te berde brengt, lijkt heimelijk te lonken naar het tegendeel.

Publieke zelfkastijding

Willem-Alexander zei het gepijnigd maar gedecideerd, op het
verontwaardigde af. Als besluit van – tja: wat eigenlijk? Een slecht
vermomd koninklijk zelfpardon? Of een korte publieke zelfkastijding in
de traditie van Mao’s Culturele Revolutie? Ik vermoed het laatste. Zeker
gezien de bijna neerbuigend goedkeurende politieke reacties achteraf,
ook al leek het interieur niet bepaald op een communistisch cachot.

Maar juist dat is de essentie van het moderne koningschap in tijden van
Netflix en Disneyworld. Het is glorieus vergulde gevangenschap. Plus de
bereidheid werkelijk alles in het werk te stellen om haar nooit te
beëindigen.

Niet dat ik het Willem-Alexander ten kwade duid. Niemand ziet graag zijn
familiebedrijf kapseizen, zeker niet in tijden van corona. Wat moet, dat
moet. Desnoods knarsetandend en zuchtend: de plicht roept. Voor de ene
is dat een mondkapje, voor de andere een speech. Doe het nu maar! En
verder geen gezeur! Daarin, en daarin alleen, was Willem-Alexander
alsnog de perfecte spreekbuis van zijn getergde, corona-moeë volk. En
van minstens één gebiologeerde kijker in de buurlanden.