[D66] Gauguin

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Mon Oct 5 22:36:25 CEST 2020

De inheemse Maori zijn inderdaad de voorvaderen van de Maori's zoals we ze nu in Nieuw Zeeland kennen. Tahiti ben ik inderdaad geweest. Musee de Tahiti et ses Iles heeft veel werk van Gaugin. Hiva Oa was ff te ver van Papeete (Marquesas is 2 1/2 uur vliegen per ATR pruttelpot of 7 dagen varen met de pakketboot).

Verder over die "inheemsen" => je komt er 3 bevolkingsgroepen tegen: Fransen => de upper class van het departement (tegenwoordig territoire ôutre mer; toen ik er 1992 was, was het nog een departement direct vanuit Parijs geregeerd.
                                                                                                                                Chinezen => de middenklasse, meestal winkeliers ("le magasin chinois/the chinese store") ook wel in het lokale bestuur: de toenmalige burgemeester van het eiland Raitea 											         luisterde naar de fraaie naam Gaston Kam-Sung.
	 								Polynesiers => de oorspronkelijke bewoners. Hebben veelal de lagere baantjes of hebben een eigen horeca etablissement (pension, klein hotel).

Leuke weetjes: De Maori's in Nieuw Zeeland kwamen rond het jaar 1000 vanuit wat zij aanduidden als Hawaiki naar Aotearoa (land van de lange witte wolk, Nw.Zeeland). Hawaiki was niet Hawaï , maar waarschijnlijk de Iles de Socité (Tahiti, Morea, Huahine, Raitea, Tahaa en Bora Bora). Zij waren als Polynesier wel verwant aan de Hawaïanen. Hierdoor kon het ook dat Captain James Cook niet door de Maori's Nieuw Zeeland uitgemept werd (iets wat ze een eeuw eerder wel met Abel Tasman hadden gedaan), zuiver en alleen omdat Cook één of meerdere scheepsjongens uit Hawaï bij zich had die een taal spraken die verwant was aan de taal die de Maori's spraken. (Moet ongeveer zo geweest zijn zoals Nederlanders en Afrikaanders met elkaar communiceren in elkaars eigen taal).