[D66] Schaduwcampagne: D66 ongemakkelijk over idolate fanschare 'koningin Kaag'

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Nov 13 11:42:43 CET 2020

Bron:   Telegraaf
Datum:  12 november 2020
Auteur: Elif Isitman

D66 ongemakkelijk over idolate fanschare 'koningin Kaag'

Den Haag - Bij D66 klinkt gemor over een schaduwcampagne rond
partijleider Sigrid Kaag. In juni werd een fanclub voor de D66-voorvrouw
opgericht, maar partijleden lopen niet bepaald warm voor de inhoud - of
in hun ogen afwezigheid daarvan - binnen die campagne.

Met haar imago als powervrouw heeft Kaag een idolate fanschare om zich
heen verzameld. Op de Instagrampagina 'KaagPower', die onlangs werd
gelanceerd door enthousiaste volgelingen van Kaag, wordt de
D66-lijsttrekker geportretteerd als een soort rockster. Dagelijks worden
daar quotes en foto's van de bewindsvrouw annex partijleider geplaatst.
'Boss Lady.' 'The Queen herself is jarig vandaag, happy birthday,
Sigrid!.' Een beeltenis van Michelangelo's beroemde plafondschildering
De hand van God met daaroverheen een quote van Sigrid Kaag: 'En al heb
ik niet alle antwoorden, een ding weet ik zeker: het moet anders. Het
moet beter. Het is tijd.'

Nu wij!

Ook is er een website http://KiesKaag.nl, waar bezoekers posters van
Kaag kunnen downloaden evenals andere vrouwelijke politici zoals de
Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Nieuw-Zeelandse premier
Jacinda Ardern. 'Nu wij!' staat er in chocoladeletters op de posters.
Wat de directe relatie van Merkel of Ardern is - afgezien van hun
geslacht - tot Kaag wordt niet geheel duidelijk.

Het team van 'KiesKaag' verstuurt ook nieuwsbrieven met verhalen van
vrijwilligers die in hun omgeving stemmen proberen te ronselen voor de
D66-partijleider. 'Laat je horen! Deel je passie, praat uit je hart en
vertel je beweging waarom je hierin gelooft!', zo wordt bijvoorbeeld ene
Ellen Ertman geciteerd. 'Zo ben je samen sterker!'

Kaag zelf overwegend positief

Sigrid Kaag zelf is overwegend positief over de beweging. 'Ik vind het
hartstikke goed dat jonge mensen zich met politiek bezighouden. Naast de
geweldige inzet van veel D66-campaigners is er deze beweging ontstaan,
waarin mensen van allerlei politieke kleur elkaar vinden: D66, GL, PvdA,
VVD en ook jonge mensen die zich niet eerder met politiek bezig
hielden', laat ze weten in een reactie.

Maar onder partijleden klinkt gemor over de campagne. Een aantal D66'ers
klaagt over 'leegte' en het 'gebrek aan een verhaal'. Een prominente
D66'er, die anoniem wil blijven, spreekt van een 'bizarre parallelle
campagne waar een totaal cynisch idee van kiezers uit spreekt.' 'Erger
dan een persiflage', zegt hij over de posts op de Instagrampagina van
KaagPower. 'Als je zegt dat de campagne volledig gebouwd is op het
vrouw-zijn van de lijsttrekker, dan stuit dat op geveinsd onbegrip.
Terwijl het aan alles te zien is.'

Veel vorm, weinig inhoud

Een ander actief lid spreekt van 'veel vorm en weinig inhoud'. 'Ik vind
dit echt verschrikkelijk. We hebben een goed programma met ladingen aan
inhoud voor Nederland: en dit soort shit is volstrekt nutteloos.'

'Mag ik een teiltje?', reageert weer een ander lid van de partij op de
post waarin 'koningin' Sigrid Kaag wordt gefeliciteerd met haar
verjaardag. Andere leden vragen zich af of de campagne 'wel serieus
bedoeld' is. Niet alleen de gepolijste posts, maar ook het feit dat de
campagne totaal losgekoppeld is van de officiele D66-campagne stoort de
leden: 'Een aparte hashtag, nergens een partijlogo te bekennen, paars
als kleur terwijl onze kleur groen is. Alsof ze niets met D66 te maken
willen hebben.'

Geen onderdeel van officiele campagne

De schaduwcampagne maakt geen onderdeel uit van de officiele campagne
van D66, benadrukt een woordvoerder, maar is een 'beweging van onderop',
een zogenoemde grassroots-beweging. 'En die groeit en groeit. Er zijn
2000 enthousiastelingen en vrijwilligers bij betrokken. Van allerlei
politieke kleuren.' Het landelijke campagneteam 'kijkt op afstand' mee
met wat ze doen, maar bemoeit zich verder niet met de inhoud, aldus de
woordvoerder. De club zou wel mogelijk aanspraak kunnen maken op geld
uit de campagnekas. Vrijwilligers moeten daartoe een verzoek indienen,
dat door het landelijk bureau wordt beoordeeld.

Over het verwijt dat de campagne geen inhoud zou hebben zegt Kaag: 'Ik
snap ook wel dat ze niet allemaal mijn economisch manifest, speeches of
het D66-verkiezingsprogramma lezen. Maar ik ben ook op discussieavonden
geweest die deze groep organiseert, waar ik - toen dat qua corona nog
kon - met 100 jongeren stevige inhoudelijke gesprekken heb gevoerd over
hun zorgen over wonen of klimaat. Laten we het enthousiasme van jonge
mensen vooral aanmoedigen.'

--------
(c) 2020 TMG Landelijke Media B.V.