[D66] Gouverneur: Laten we Limburg verlichten

R.O. jugg at ziggo.nl
Wed Nov 11 06:03:40 CET 2020

limburger.nl:
11/11

Laten we Limburg verlichten

Beste Limburgers, dames en heren, meisjes en jongens, Acht maanden
geleden, half maart, schreef ik u een brief en sprak ik een podcast in.
En daarna volgden er nog 75. Vanwege corona, dat virus dat ons aan huis
kluisterde en zoveel leed bracht. Ik schreef om toch dichtbij u te
blijven, u moed in te spreken, compassie te tonen en mijn waardering te
uiten voor iedereen die op welke manier dan ook de samenleving gaande
hield. Ik stopte met schrijven omdat het leek dat we het virus de baas
waren. Maar helaas moeten we weer zo veel mogelijk binnenblijven en nog
steeds afstand houden van elkaar; als enige manier om te voorkomen dat
die ziekte zich via ons blijft verspreiden. Vandaar dat ik u nu opnieuw
een brief schrijf, niet alleen om wederom mijn compassie en steun te
uiten, maar ook om perspectief te bieden.

Veerkracht

Natuurlijk zijn de gevolgen van de coronacrisis niet te onderschatten.
Corona kan uw familie, dierbaren, gezondheid, zaak, baan, vereniging en
uw manier van leven enorm raken. Zoveel haal ik ook uit de verhalen die
ik nu onder het motto #aandachtvoorelkaar uit heel Limburg in gesprekken
en ontmoetingen ophaal. Maar uit die verhalen haal ik ook veerkracht en
de wil om door te gaan. Wij bepalen zelf met welk perspectief Limburg
uit deze crisis komt. En iedereen in Limburg kan daaraan meedoen. Dus
dit keer geen brief met alleen maar ‘hou vol’, maar ook een brief met
‘kom in beweging, kom in actie, aon de geng’. Iedere Limburger kan
helpen de gevolgen van corona in Limburg te verlichten, iedereen kan
Limburg verlichten. Hoe ik dat bedoel? Voor de carnavalisten onder ons
betekent 11/11 normaliter de start van het vijfde seizoen, met
feestelijke vergaderingen, prinskeuzes, maar ook met grotere publieke
manifestaties, zoals de aftrap van vastelaoves op een groot plein met
duizenden aanwezigen, en minstens zoveel luisteraars en kijkers via L1.

     Verlicht Limburg door goed voor uzelf te zorgen, blijf in conditie,
eet gezond. Verlicht Limburg door contact met elkaar te houden.

Sint Maarten

Voor vele anderen is 11 november de dag van Sint Maarten: de dag dat
kinderen met zelfgemaakte lampionnen het licht verspreiden, en langs de
deuren gaan om u het goede te wensen. Sint Maarten was ooit een trotse
Romeinse soldaat, een geslaagde burger, die getroffen werd door de kou
en armoede van een bedelaar aan de stadspoort. Hij aarzelde niet en
sneed met zijn zwaard de helft van zijn mantel af en gaf die aan de
bedelaar. Zo werd hij het symbool van delende naastenliefde: iets van
jezelf weggeven aan degene die het harder nodig heeft. Het zijn twee
invullingen van 11 november die prima samengaan. Beide elementen dragen
de Limburgse vastelaovond van oudsher. Laat deze 11de november 2020 het
startsein zijn voor een seizoen waarin we aandacht voor elkaar voorop
stellen, waar we in beweging komen om Limburg letterlijk en figuurlijk
te verlichten. Verlicht Limburg door uw medeleven, uw solidariteit, uw
betrokkenheid te tonen. Verlicht Limburg door goed voor uzelf te zorgen,
blijf in conditie, eet gezond. Verlicht Limburg door contact met elkaar
te houden. En als dat niet lijfelijk kan, pleeg wat vaker een
telefoontje, schrijf een kaartje, reageer op mailtjes. Voorkom
eenzaamheid. Verlicht Limburg door je aan te sluiten bij één van de vele
lokale initiatieven die zorg voor anderen bieden; door boodschappen te
doen, door voor elkaar te koken, door actie te voeren voor de
voedselbank en dak- en thuislozen.

Draaglijker

Verlicht Limburg letterlijk door licht in de straat te brengen; brand
een lampje voor het raam, hang de feestverlichting wat eerder op, zet
een lampion voor de deur. Kom in beweging, kom in actie, want activiteit
van velen maakt het leed van nu draaglijker, zorgt voor licht aan het
eind van de tunnel en inspireert tot een nog beter Limburg na corona.
Elke Limburger kan iets betekenen, betekent iets, kan bijdragen aan het
verlichten van Limburg, letterlijk en figuurlijk. Doe mee!

Theo Bovens is gouverneur van Limburg