[D66] Biden speech

R.O. jugg at ziggo.nl
Sun Nov 8 09:19:15 CET 2020

Joe Biden:

Mensen, de mensen van dit land hebben gesproken. Ze hebben ons een
duidelijke overwinning bezorgd, een overtuigende overwinning, een
overwinning voor ons, het volk. We hebben gewonnen met de meeste stemmen
ooit uitgebracht tijdens presidentsverkiezingen in de geschiedenis van
dit land, 74 miljoen!

En ik moet toegeven dat het me verrast heeft dat we vanavond overal in
dit land, in alle steden, in alle delen van het land, zelfs over de hele
wereld, een uitbarsting van vreugde zien, van hoop op hernieuwd geloof
in morgen, een betere tijd. En ik ben vereerd door het vertrouwen dat u
in mij stelt.

Ik beloof een president te worden die niet probeert te verdelen maar te
verenigen. Die geen rode staten en blauwe staten ziet, maar alleen de
Verenigde Staten. En ik werk met heel mijn hart aan het vertrouwen van
het hele volk, om het vertrouwen van jullie allemaal te winnen. Dat is
waar Amerika volgens mij over gaat. Het gaat om mensen. En dat is waar
onze regering om draait.

Ik wilde dit ambt om de ziel van Amerika te herstellen, de ruggengraat
van deze natie, de middenklasse, weer op te bouwen en Amerika weer
gerespecteerd te maken over de hele wereld. En om ons hier thuis te
verenigen. Het is de eer van mijn leven dat zoveel miljoenen Amerikanen
voor die visie hebben gestemd. En nu is het werk om die visie waar te
maken, het is een taak - de taak van onze tijd.

Mensen, zoals ik al vaker zei, ik ben Jills echtgenoot. En ik zou hier
niet zijn zonder de liefde en onvermoeibare steun van Jill en mijn zoon
Hunter en Ashley, mijn dochter, en al onze kleinkinderen en hun
echtgenoten en ons hele gezin. Ze zijn mijn steun en toeverlaat. Jill is
een moeder, een sterke moeder, een opvoeder.

Ze heeft haar leven gewijd aan onderwijs, maar lesgeven is niet alles
wat ze doet. Het is wie ze is. Voor Amerikaanse docenten is dit een
geweldige dag. Je krijgt er zelfs een in het Witte Huis. En Jill wordt
een geweldige first lady. Ik ben zo trots op haar.

Ik heb de eer om te dienen met een fantastische vice-president van wie
jullie zojuist hebben gehoord, Kamala Harris, die geschiedenis schrijft
als de eerste vrouw, de eerste zwarte vrouw, de eerste vrouw van
Zuid-Aziatische afkomst, de eerste dochter van immigranten ooit in dit land.

Zeg me niet dat het niet mogelijk is in de Verenigde Staten! Het was er
allang tijd voor. En we staan vanavond stil bij degenen die zo lang zo
hard hebben gevochten om dit mogelijk te maken. Opnieuw buigt Amerika de
boog van het morele universum meer naar gerechtigheid. Kamala, Doug, of
je het nu leuk vindt of niet, je bent familie. Je bent een ere-Biden
geworden. Er is geen uitweg.

Aan al diegenen van u die zich vrijwillig hebben aangemeld en in de
stembureaus hebben gewerkt tijdens deze pandemie, lokale gekozen
functionarissen, u verdient speciale dank van de hele natie. En aan mijn
campagneteam en alle vrijwilligers en iedereen die zoveel van zichzelf
hebben gegeven om dit moment mogelijk te maken. Ik ben jullie wat
verschuldigd. Ik heb alles aan jullie te danken. En voor iedereen die
ons heeft gesteund: ik ben trots op de campagne die we hebben opgezet en
uitgevoerd.

Ik ben trots op de coalitie die we hebben gevormd. De breedste en meest
diverse coalitie in de geschiedenis. Democraten, Republikeinen,
onafhankelijken, progressieven, gematigden, conservatieven, jong, oud,
stedelijk, voorstedelijk, landelijk, homo, hetero, transgender, blank,
Latino, Aziatisch, Indiaans. Ik meen het. Vooral die momenten - en
vooral die momenten waarop deze campagne op zijn dieptepunt was, kwam de
Afro-Amerikaanse gemeenschap voor me op.

Jullie hebben me altijd gesteund en ik zal jullie altijd steunen. Ik zei
het al aan het begin: ik wilde dat deze campagne Amerika
vertegenwoordigde en eruit zag als Amerika. Dat hebben we gedaan. Dat is
hoe ik wil dat de regering eruitziet en zich gedraagt. Voor al degenen
onder u die de huidige president hebben gekozen, ik begrijp de
teleurstelling van vanavond.

Ik heb zelf een paar keer verloren, maar laten we elkaar nu een kans
geven. Het is tijd om de harde retoriek opzij te zetten, de temperatuur
te verlagen, elkaar weer te zien, weer naar elkaar te luisteren. En om
vooruitgang te boeken, moeten we stoppen onze tegenstanders als onze
vijanden te behandelen. Ze zijn niet onze vijanden. Het zijn Amerikanen.
Het zijn Amerikanen.

De Bijbel zegt ons: ,,Voor alles is er een seizoen: een tijd om op te
bouwen, een tijd om te oogsten, een tijd om te zaaien en een tijd om te
genezen.” Dit is de tijd om te genezen in Amerika. Wat is de wens van
het volk, nu deze campagne voorbij is? Wat is ons mandaat?

Ik geloof dat het dit is: Amerikanen hebben ons opgeroepen om de
krachten van fatsoen, de krachten van eerlijkheid te bundelen, om de
krachten van de wetenschap en de krachten van hoop te bundelen in de
harde strijd van onze tijd. De strijd om het virus te beheersen. De
strijd om welvaart op te bouwen. De strijd om de gezondheidszorg van uw
gezin veilig te stellen. De strijd om raciale gerechtigheid te bereiken
en structureel racisme in dit land uit te bannen.

En de strijd om onze planeet te redden door het klimaat onder controle
te krijgen. De strijd om het fatsoen te herstellen, de democratie te
verdedigen en iedereen in dit land een eerlijke kans te geven. Dat is
alles waar ze om vragen, een eerlijke kans. Mensen, ons werk begint met
het onder controle krijgen van COVID.

We kunnen de economie niet herstellen, onze gezondheid niet herstellen
of genieten van de kostbaarste momenten van het leven, onze
kleinkinderen, onze kinderen, onze verjaardagen, bruiloften,
diploma-uitreikingen, alle momenten die voor ons het belangrijkst zijn,
knuffelen, totdat we het onder controle hebben. Maandag zal ik een groep
vooraanstaande wetenschappers en experts aanwijzen als adviseurs om het
Biden-Harris COVID-plan te helpen omzetten in een actieplan dat begint
op 20 januari 2021. Dat plan zal worden gestaafd door de wetenschap.

Het zal worden gemaakt uit mededogen, empathie en bezorgdheid. Ik zal
alles in het werk stellen om deze pandemie te keren. Mensen, ik ben een
trotse Democraat. Maar ik zal regeren als een Amerikaanse president.

Ik zal net zo hard werken voor degenen die niet op mij hebben gestemd
als voor degenen die dat wel deden. Laat dit grimmige tijdperk van
demonisering in Amerika hier en nu eindigen. De weigering van Democraten
en Republikeinen om met elkaar samen te werken, is geen mysterieuze
kracht die buiten onze macht ligt.

Het is een beslissing. Een keuze die we maken. En als we kunnen
besluiten om niet mee te werken, dan kunnen we ook besluiten om wel mee
te werken. En ik geloof dat dit deel uitmaakt van het mandaat dat ons is
gegeven door het Amerikaanse volk.

Dat wil dat we samenwerken in hun belang, en dat is de keuze die ik zal
maken. En ik roep het Congres, zowel Democraten als Republikeinen, op om
die keuze met mij te maken. Het Amerikaanse verhaal gaat over het
langzaam maar gestaag vergroten van de kansen in Amerika. En vergis u
niet, te veel dromen zijn te lang uitgesteld. We moeten de belofte van
het land voor iedereen waarmaken, ongeacht hun ras, hun etniciteit, hun
geloof, hun identiteit of hun handicap.

Mensen, Amerika is altijd gevormd door omslagpunten, door momenten in de
tijd waarop we moeilijke beslissingen hebben genomen over wie we zijn en
wat we willen zijn. Lincoln kwam in 1860 om de vakbond te redden. FDR in
1932 beloofde een belegerd land een nieuwe deal. JFK beloofde in 1960
een nieuwe grens, en 12 jaar geleden, toen Barack Obama geschiedenis
schreef, zei hij tegen ons: ,, Ja, dat kunnen we. “

Nou mensen, we staan ​​op een keerpunt. We hebben de kans om wanhoop te
overwinnen, om een ​​natie van welvaart en zingeving op te bouwen. We
kunnen het. Ik weet dat we het kunnen.

Ik heb lang gesproken over de strijd om de ziel van Amerika. We moeten
de ziel van Amerika herstellen. Onze natie wordt gevormd door de
constante strijd tussen onze mooie kant en onze donkerste impulsen. En
wat presidenten zeggen in deze strijd is belangrijk. Het is tijd dat
onze goede kant zegeviert. Vanavond kijkt de hele wereld naar Amerika.
En ik geloof oprecht dat Amerika een baken voor de wereld is.

We zullen niet alleen leiden door het voorbeeld onze kracht, maar door
de kracht van ons voorbeeld. Ik weet het, ik heb altijd geloofd, velen
hebben u me het horen zeggen, ik heb altijd geloofd dat we Amerika in
één woord kunnen definiëren: mogelijkheden. Dat in Amerika iedereen de
kans moet krijgen om zijn dromen en zijn door God gegeven kansen te
verwezenlijken.

Weet je, ik geloof in de mogelijkheden van dit land. We kijken altijd
vooruit, naar een Amerika dat vrijer, rechtvaardiger is. Op weg naar een
Amerika dat banen creëert met waardigheid en respect. Op weg naar een
Amerika dat ziekten als kanker en de ziekte van Alzheimer geneest. Op
weg naar een Amerika dat nooit iemand achterlaat.

Naar een Amerika dat nooit opgeeft, nooit toegeeft. Dit is een geweldig
land. Het is altijd een slechte gok geweest om tegen Amerika te wedden.
We zijn goede mensen. Dit zijn de Verenigde Staten van Amerika, en er is
nooit iets geweest dat we niet hebben kunnen doen omdat we het samen
hebben gedaan.

Mensen, in de laatste dagen van de campagne begon ik na te denken over
een hymne die veel voor mij en mijn familie betekent, vooral voor mijn
overleden zoon Beau. Het geeft het geloof weer dat mij schraagt ​​en
waarvan ik geloof dat het Amerika schraagt. En ik hoop dat het enige
troost en troost kan bieden aan de 230 miljoen - duizend Amerikanen die
dit jaar een geliefde hebben verloren door dit vreselijke virus. Mijn
hart gaat uit naar jullie allemaal. Hopelijk geeft deze hymne jullie ook
troost. Het gaat als volgt.

,,En hij zal je op de vleugels van een arend verheffen, je dragen in de
adem van de dageraad, en je laten stralen als de zon en je in de palm
van zijn hand houden.” En nu beginnen we samen op arendsvleugels aan het
werk waartoe God en de geschiedenis ons hebben geroepen, met een vol
hart en stevige handen, met geloof in Amerika en in elkaar, met liefde
voor het land, een dorst naar gerechtigheid. Laat ons het land zijn
waarvan we weten dat we het kunnen zijn. Een verenigde natie, een sterke
natie, een genezen natie.

De Verenigde Staten van Amerika, dames en heren, er is nooit iets
geweest dat we hebben geprobeerd en dat we niet hebben kunnen doen. Dus
onthoud wat mijn grootvader - onze grootvader zei hij toen ik zijn huis
uitliep toen ik klein was in Scranton. Hij zei: ,,Joey, behoud je
geloof.” En onze grootmoeder schreeuwde toen ze nog leefde:  ,,Nee,
Joey, verspreid het maar.”

Verspreid het geloof. God houdt van jullie allemaal. Moge God Amerika
zegenen en moge God onze troepen beschermen. Dank u, dank u, dank u.

bron: ad.nl