[D66] Corona-briefing Kamer was pseudowetenschappelijk (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Nov 4 11:54:32 CET 2020

Als ik het goed het begrepen werd er gemikt op een R-waarde van 0.88
maar werd deze 1.07. Ik vind dit soort cijfers raar want de R-waarde
wordt bepaald uit het aantal mensen dat in een achterliggende periode
besmet werd terwijl dit in de praktijk onderschat wordt. Om zo'n
R-waarde dan uit te drukken tot in honderdsten nauwkeurig, is tamelijk
vreemd.

Op 28 oktober merkte ik op dat de modellen volgens Van Dissel steeds
veranderen. Ze geven fraaie fits aan het verleden maar waar het gaat om
de toekomst divergeren de scenario's. Van Dissel walste middels zijn
spreekwaterval hierover heen (al gaf hij dit maal wel toe dat de
voorspellingen in het verleden onjuist zijn gebleken). Maar hij zei
vandaag meer: De gepresenteerde scenario's gaan uit van een 100%
gehoorzame burgerij terwijl dit in het verleden onjuist is gebleken. Hij
weet hier zelfs de mislukte voorspellingen aan ! Maar dit impliceert dat
de grafieken in het geheel niet deugen: De perfecte fit van de
datapunten aan de curves in het verleden impliceert een opvolging aan de
maatregelen van minder dan 100% en vanaf het heden is ze daarentegen
weer wel 100%. Hij plakt dus (in het heden) twee curves aan elkaar die
niet met elkaar vergeleken mogen worden. Vandaar dat het steeds weer mis
gaat met de voorspellingen.

Tip: Houd zelf de telling van het aantal besmettingen van het RIVM eens
bij (staat op Teletekst rond 14:15). Men vermeldt tevens het verschil
met de telling van een dag ervoor maar als men deze verdisconteert in
het eerste dan klopt de telling van een dag ervoor niet. Men herschrijft
voortdurend het verleden.

Gisteren verklaarde de regering tijdens haar persconferentie wederom dat
ze opnieuw niets gaat doen - alles moet opnieuw van de kant van de
burgerij komen. De regering stelt de burger boetes in het vooruitzicht,
slaat weer aan het bestellen en verschuift effecten van reeds genomen
maatregelen naar een voortdurend verder gelegen toekomst. De burger moet
zoveel mogelijk thuis werken en men vraagt zich dan af of dit ook geldt
voor de leden van het OMT en het RIVM zelf (zal wel niet want sommigen
zijn meer gelijk dan anderen). Zouden de adviserende kabinetsleden ook
thuis werken ?

De afgelopen maand hadden we 3 (inmiddels genezen) coronagevallen in de
familie.
Ik ben zelf overigens nog steeds aan het virus ontsnapt.