[D66] Ollongren geen kandidaat lijsttrekkerschap D66

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri May 29 09:31:23 CEST 2020

Bron:   Volkskrant
Datum:  28 mei 2020
Auteur: Marjon Bolwijn

Minister Ollongren geen kandidaat lijsttrekkerschap D66

Kajsa Ollongren is niet beschikbaar als kandidaat voor het
lijsttrekkerschap van D66. De minister van Binnenlandse Zaken en
vice-premier noemt haar gezondheid als reden niet mee te doen aan de de
race om het partijleiderschap.

Ollongren liet dit donderdagavond weten in het tv-programma M. Zeven
weken geleden keerde ze na maandenlange afwezigheid wegens ziekte terug
op haar post in het kabinet. 'Heel eerlijk gezegd denk ik dat het niet
verstandig is voor mijn gezondheid, en dat ik het dus ook voor mijn
gezin niet moet doen,' zei Ollongren. 'Je kan het wel willen in je
hoofd, maar het kan niet. Als leider wil je in de gele trui rijden, niet
alleen in het peloton.'

De minister van Binnenlandse Zaken is met de huidige fractievoorzitter
Rob Jetten en minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel de meest
genoemde kanshebber voor het lijsttrekkerschap van D66. De laatste twee
hebben eerder laten weten daar serieus over na te denken. Officiele
kandidaatstelling kan volgende maand. Leden van D66 maken de keuze.

Afgelopen week liet Ollongren doorschemeren dat er een mogelijkheid is
dat de Tweede-Kamerverkiezingen, die gepland staan voor volgend jaar
maart, worden uitgesteld mocht de coronacrisis daartoe aanleiding geven.

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.