[D66] Viruswaanzin interview

R.O. jugg at ziggo.nl
Fri Jun 26 10:04:24 CEST 2020

nrc.nl:

Interview
‘Shit, ik ben politiek activist geworden’

Willem Engel | Oprichter Viruswaanzin Hij zou een dansschool beginnen,
maar Willem Engel strijdt nu voluit tegen de coronamaatregelen. „Dat
filmpje ging zó viral.”

     Kim Bos

25 juni 2020 om 21:23
Leestijd 4 minuten

Willem Engel (43) draait zich om in zijn stoel, zijn lange bruine dreads
dansen over zijn rug. Landsadvocaat Jannetje Bootsma heeft net gezegd
dat de coronamaatregelen onder meer nodig waren en zijn om de
ziekenhuizen niet te overbelasten. Engel kijkt Bootsma aan en spreekt
luid. „De ziekenhuizen liepen over, zegt u. Weet u zéker dat
ziekenhuizen zijn overgelopen?”

Rechter Hoekstra-Van Vliet breekt in: „Meneer Engel, we stellen hier
geen vragen.”

Engel: „Oké. Mijn stelling is dat de ziekenhuizen niet zijn overgelopen.”

In de rechtbank in Den Haag diende donderdag het kort geding van
actiegroep Viruswaanzin, waar Engel initiatiefnemer van is. De
actiegroep klaagt de staat aan omdat ze vindt dat de
anderhalvemeterregel de vrijheid te veel beperkt en moet worden
opgeheven. Bovendien zijn de twee mannen achter Viruswaanzin, – behalve
Engel is dat jurist Jeroen Pols – ervan overtuigd dat de dodelijkheid
van het coronavirus schromelijk en moedwillig wordt overdreven. Engel
denkt dat de overheid het virus op de een of andere manier gebruikt om
vrijheden van burgers te beteugelen, maar wil zijn hoofd (nog) niet
breken over het hoe en waarom.

Op basis van eigen inzichten en al dan niet wetenschappelijke artikelen
die hij aan elkaar verbindt, trekt Engel conclusies die in strijd zijn
met de inzichten van de experts van het RIVM. Engel denkt bijvoorbeeld
dat het virus amper wordt overgedragen door hoesten en niezen, maar
vooral door minidruppeltjes (aerosolen) die in ruimtes blijven hangen
als er niet goed geventileerd wordt, en dat de anderhalvemetermaatregel
daarom onzinnig is. De versoepelingen die woensdag door premier Mark
Rutte werden aangekondigd, veranderen niets aan Engels afkeer van het
beleid.

Omdat Engel ook niet gelooft dat het coronavirus door contact wordt
overgedragen, stak hij uitnodigend zijn hand uit toen hij een journalist
van NRC eerder deze week ontving in het danszaaltje onder zijn gedeelde
hoekwoning in Rotterdam, waar hij al ruim tien jaar les geeft in zouk,
een sensuele Braziliaanse dans. Als de coronacrisis er niet was geweest,
zou hij nu op het Canarische eiland Fuerteventura resideren, waar hij
een therapeutische dansschool wilde beginnen. „En toen gebeurde dit en
werd ik de wetenschap weer ingezogen”, zegt Engel, zittend op een rood
bankje in zijn studio.

500.000 tegenstanders

Het was een bewogen week voor Stichting Viruswaanzin. Vorige vrijdag
stond het bestuur van de stichting voor de rechter omdat de demonstratie
in Den Haag die zij had gepland werd verboden. Die demonstratie ging
zondag toch door, maar zonder Viruswaanzin als officiële organisator. Op
het Malieveld werd vreedzaam gedemonstreerd totdat vechtpartijen
uitbraken waarbij de ME demonstranten uit elkaar dreef.

Hoewel experts Engel tegenspreken, wordt het draagvlak voor zijn
beweging zienderogen groter. Deze dinsdag bood de organisatie petities
aan in Den Haag die werden ondertekend door bijna 500.000 tegenstanders
van de kabinetsmaatregelen om het coronavirus te bestrijden.

Voordat Engel zijn dansschool begon, studeerde hij biofarmaceutische
wetenschappen in Leiden en was hij bezig met promotieonderzoek. Hij
onderzocht aerosolen, maar niet in de context van virussen. Engel
verwijst vaak naar die achtergrond in de wetenschappelijke wereld, die
hij twaalf jaar geleden verliet toen hij door een vriendin
geïnteresseerd raakte in dans. „Nu denk ik shit: ik ben ineens een soort
politiek activist geworden.” Zijn missie: „Deze beerput leegscheppen, en
dat gaat echt nog wel twintig jaar duren.”

     Ik had zo’n euforisch moment: wow, ik heb een enorme ontdekking gedaan

     Willem Engel

Toen in maart de Nederlandse lockdown begon trok Engel – die naar eigen
zeggen apolitiek is – het kabinetsbeleid niet meteen in twijfel. „Ik
voelde paniek, zat emotioneel niet helemaal lekker in mijn vel. Ik denk
dat ik eventjes mijn kritische blik heb losgelaten en me heb laten mee
zuigen.” Toen eind april de piek op de IC voorbij was maar de
maatregelen grotendeels in stand bleven en de dansschool nog dicht moest
blijven, werd hij argwanend. „Ik ging graven.” Via Google Research zocht
hij wetenschappelijke artikelen. „Half mei had ik helemaal zo’n
euforisch moment: wow, ik heb een enorme ontdekking gedaan. Dit beleid
is bullshit” Hij nam contact op met het burgerjournalistieke platform
café Weltschmerz en werd uitgenodigd. „Ik kreeg er zoveel reacties op,
dat filmpje ging zó viral, toen dacht ik wow, oké, dit is dus echt. Ik
had er een coherent verhaal van gemaakt.”

De ruim tweeduizend reacties op YouTube zijn bijna allemaal jubelend:
„Dit is echt wereldnieuws”, schrijft een reageerder die zich George Well
noemt.

Engel is opgegroeid bij gescheiden ouders. Zijn moeder was muzieklerares
en zijn vader is vastgoedondernemer Cees Engel, die goedkope woningen
verhuurde in Rotterdam en vastzat omdat er wietplantages in werden
aangetroffen. Hij heeft twee zussen en een broer. „In ons gezin lag de
nadruk op studeren. We deden allemaal vwo.”

Samen met Jeroen Pols, een jurist die hij kent omdat die ook voor zijn
vader werkt, begon hij Viruswaanzin. Tussen de vijftig en honderd
vrijwilligers hebben zich volgens Engel aangemeld om mee te denken en
werken. Afgelopen vrijdag begonnen Engel en Pols een inzameling voor hun
stichting; volgens Engel hebben inmiddels meer dan duizend mensen
gedoneerd. Hij wil niet zeggen hoeveel geld ze hebben opgehaald, maar
denkt dat ze nog wel „duizenden” juridische procedures kunnen beginnen.
Eén kort geding kost meestal ongeveer vijfhonderd euro.

„Ik slaap niet meer”, zegt Engel. „Dat komt omdat ik het heel druk heb.
Ik voel heel erg duidelijk die missie.” Aanstaande zondag zijn er
demonstraties in tien steden, als het aan Viruswaanzin ligt. „We hebben
demonstraties bij heel veel gemeentes aangevraagd, maar pas op het
laatst zeggen we waar het echt doorgaat.” Zo wordt het gemeenten
moeilijker gemaakt om hen in de weg te zitten, denkt Engel. Hij wil
wekelijks of zelfs dagelijks demonstraties blijven organiseren en nog
meer rechtszaken beginnen, onder meer tegen het RIVM. Viruswaanzin gaat
mogelijk van naam veranderen. “Viruswaarheid dekt de lading beter”, zegt
Engel. Tijdens een Zoom-bijeenkomst waarin Willem Engel vragen van zijn
volgers beantwoordt, oppert één van hen: “Noem het gewoon waarheid, dan
kun je nog veel meer gaan onderzoeken”.

Het kort geding op donderdag eindigde met een wrakingsverzoek van
Viruswaanzin, omdat ze de rechter partijdig vinden. „Ik heb er een heel
slecht gevoel over”, zei Pols in de rechtszaal. Hij had gehoopt dat „de
rechter druk zou zetten op de wederpartij, dat ze zou proberen te
achterhalen hoe gevaarlijk de maatregelen van het kabinet eigenlijk
zijn”. De rechtszaak gaat door nadat het wrakingsverzoek is behandeld.

Engel wil „hard wetenschappelijk bewijs” voordat er maatregelen worden
ingevoerd, merkte landsadvocaat Jannetje Bootsma op: „Maar hard
wetenschappelijk bewijs is een luxe die we ons nu niet kunnen
veroorloven. Als we wachten tot we alles zeker weten is het te laat. Dat
is de put dempen als het kalf al verdronken is.”

--
Forum http://adynaton.nl