[D66] Kijktip: Discriminatie (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Jun 23 12:55:29 CEST 2020

[Vanmorgen klaagde de voorzitter van de politievakbond ook al (terecht)
over de media]

Bron:   Algemeen Dagblad
datum:  23 juni 2020
Auteur: Angela de Jong
Opm:    Angela de Jong voert al maanden een hetze tegen Derksen

VI was vijf kwartier lang een halfhartig compromis

En? Was-ie diep genoeg, de knieval van Veronica Inside? Kunnen we
vandaag een statement verwachten van Albert Heijn, Gillette en Zespri
dat ze het programma weer in genade aannemen en voortaan hun
bonusaanbiedingen, scheermesjes en lachende kiwi's weer aanprijzen in de
om- en tussenliggende reclameblokken? Of laat iedereen de storm rustig
bedaren en is alles bij de start van het nieuwe voetbalseizoen
stilzwijgend als vanouds? Tot de volgende rel natuurlijk.

Laat ik beginnen met hoe stoer ik het vind dat Genee, Gijp en Derksen
zich maandagavond na alle ophef publiekelijk de les lieten lezen door
Natacha Harlequin en Dries Boussatta (nadat Akwasi, Humberto en Gullit
daar vriendelijk voor hadden bedankt) over hun gebrek aan empathie voor
de pijn van zwarte mensen. De pijlen waren vooral gericht op Johan. Ook
die van Wilfred. Zo zeer zelfs dat je je als kijker afvroeg: als je het
allemaal zo goed weet, waarom sprak je al die wijze woorden vorige week
dan niet, in plaats van opzichtig te hengelen naar een foute opmerking
van Johan bij de foto van een Zwarte Piet in Leeuwarden? Maar vooruit:
het leverde een pittige discussie op die in Op1 niet had misstaan,
waarin Harlequin glorieerde en Johan de rol van starre oude man
vervulde. Als zij samen een of meer van de 1,7 miljoen kijkers aan het
denken hebben gezet, is dat hartstikke mooi.

Tegelijk hield ik een katterig gevoel over aan de meest beladen VI ooit.
Waarom? Omdat ik vijf kwartier lang naar een halfhartig compromis heb
zitten kijken. En VI was afgelopen twintig jaar veel, maar nooit een
compromis. Je voelde als kijker de spagaat waarin de heren zaten. Ze
moesten iets met de maatschappelijke ophef en daarnaast konden ze het
zich niet veroorloven de eigen achterban van zich te vervreemden. Daarom
riep Johan meteen al aan het begin van de uitzending dat hij geen
excuses ging aanbieden.

Ik moest terugdenken aan het emotionele betoog dat Van der Gijp afstak
na zijn omstreden pruikgrap. Dat hij het een dieptepunt vond dat hij aan
de kijkers moest gaan uitleggen dat hij niets tegen homo's of
transgenders heeft. Want dat wisten die kijkers immers allang. De heren
van VI zijn meesters van de slechte grap op het verkeerde moment, dat
wilde Derksen maandagavond best erkennen. Maar de allerslechtste grap is
toch dat het nu nodig bleek om hardop uit te spreken dat ze geen
racisten zijn of racistische intenties hebben.

En hoe nu verder? De eerste BN'er was na afloop van VI alweer boos.
Humberto vond het flauw dat Genee had verklapt dat hij niet in de
uitzending wilde. Gek misschien, maar ergens stelde me dat gerust.

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bron:  Algemeen Dagblad
Datum: 23 juni 2020

Johan Derksen twijfelt over doorgaan
------------------------------------

Johan Derksen (71) keert na de zomer mogelijk niet meer terug aan tafel
bij Veronica Inside. 'Ik ga er eens goed over nadenken of ik hier mee
doorga. Het was een enorme kutshow gisteravond. De eindredacteur en
presentator wilden er een thema-avond van maken, maar daar was ik het
totaal niet mee eens. Wij hadden onze eigen uitzending moeten maken.'

'Ik weet dat ik niet zo gemakkelijk kan opstappen met een contract, maar
als je John de Mol duidelijk maakt dat je niet meer gemotiveerd bent dan
zegt hij: blijf maar lekker in Drenthe', zegt Derksen tegen deze site,
als reactie op de veelbekeken en -besproken uitzending van gisteravond.
'Langzamerhand wordt het na 22 jaar hetzelfde kunstje. Een herhaling van
zetten. Dat begint me de strot uit te hangen.'

'We hebben van Talpa een prachtige aanbieding gekregen om iets anders te
gaan doen. Dat kwam voor mij als een geschenk uit de hemel, maar Rene en
Wilfred zagen dat niet zitten', aldus Derksen die niet zegt waar dat
programma precies over gaat. Over Veronica Inside twijfelt hij. 'Ik weet
niet of ik wel verder wil. Moet ik dan alleen doorgaan voor het geld? Ik
ga er in ieder geval nooit meer zitten als er zulke fratsen uitgehaald
worden.'

'Heel ontevreden'

Aan napraten deed Derksen gisteravond niet. 'Ik ben van de tafel naar de
auto gelopen en heb alleen gezegd: het was een geweldige kutuitzending.
Ik was er heel ontevreden over. Ik had veel willen zeggen, want dat had
alles en iedereen via de media ook over mij gedaan. Ik was toch het
lijdend voorwerp, maar het werd een heel andere uitzending. Een
thema-avond over racisme. Met iemand die alleen maar het
Marokkanenprobleem wilde bespreken (Boussatta), met een bijzonder
correcte en vriendelijke advocate (Harlequin) die op een andere
golflengte zat en met een presentator (Genee) die het hele jaar er alles
aan doet om ons gekke dingen te laten zeggen en ons nu kwalijk nam dat
we gekke dingen zeiden. Dat is Gijp het met me eens.'

'Wilfred had een missie. Hij heeft, geloof ik, iedereen, met een bruin
kleurtje gebeld om aan te schuiven. Zelfs Humberto Tan! Wat moet die bij
ons? De enige die ik er wel bij wilde, was die jongen van de KNVB die
gaat over discriminatie (Houssin Bezzai, red.), maar die, begreep ik,
kreeg geen toestemming van de KNVB. Ik vond het een grote
circusvoorstelling waarmee we onze doelgroep absoluut geen plezier
hebben gedaan.'

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.