[D66] KOZP gaat los...

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Jun 12 12:59:42 CEST 2020

[Terwijl momenteel dankzij politiek-correcte burgemeesters het aantal
Covid-19 besmettingen weer toeneemt, gaat KOZP pas echt los...]

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  12 juni 2020
Auteur: Ruben Koenes

Kick Out Zwarte Piet demonstreert dit jaar bij ruim twintig
sinterklaasintochten

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) gaat in november in meer dan twintig
verschillende plaatsen in Nederland de straat op om te demonstreren voor
een inclusief sinterklaasfeest. Dit gebeurt tijdens sinterklaasintochten
in plaatsen waar nog vast wordt gehouden aan de traditionele Zwarte
Piet.

KOZP roept op tot een vreedzaam protest, waarbij het de bedoeling is dat
geweld en onnodige provocatie vermeden worden. Ook met de burgemeesters
van de steden waar de demonstraties plaatsvinden, zal van tevoren
afspraken worden gemaakt om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen.

De afgelopen jaren heeft KOZP al een aantal successen geboekt. Zo is op
veel plekken Zwarte Piet volledig vervangen door roetveegpieten en heeft
ook het Sinterklaasjournal de Zwarte Piet in de ban gedaan. 'Maar zolang
niet alle kinderen in Nederland een inclusief sinterklaasfeest vieren,
zijn we er nog niet'', aldus de organisatie.

Ook premier Rutte ging vorige week nog in op Zwarte Piet en zei dat hij
'van gedachten is veranderd over Zwarte Piet'. In 2013 stelde de premier
dat 'Zwarte Piet nu eenmaal zwart is'. Daarna sprak hij met mensen 'met
een donkere huidskleur, met kinderen'. 'Die zeiden: 'Ik voel me
ongelooflijk gediscrimineerd omdat Piet zwart is'. Toen dacht ik: dat is
het laatste wat je wilt bij het sinterklaasfeest.'' Rutte verwacht
daarom dat het figuur de komende jaren uit het straatbeeld zal
verdwijnen. 'Onder druk van het maatschappelijk debat. Mensen willen die
pijn niet.''

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.