[D66] Zaak Halsema: Halsema, Floyd en zwart racisme

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Jun 9 11:50:15 CEST 2020

Halsema schuift de verantwoordelijkheid inmiddels af op de antifa's. Dat
deze ook op de Dam waren ligt nogal voor de hand - maar hun aanwezigheid
gaat niet over het aantal demonstranten. Ze wil ook een onafhankelijk
onderzoek hiernaar (kennelijk heeft ze weinig fiducie in het oordeel van
de Gemeenteraad). Dat aantal is toch echt een gegeven: Meer dan 5000
(sommigen beweren eerder 10000). In tegenstelling tot Trump - die
soortgelijke uitlatingen deed aangaande de Floyd-rellen in Amerika -
heeft Halsema het daarentegen over haar eigen electoraat.

Wat Floyd zelf betreft: Hij zou een verslaafde crimineel geweest zijn
die tal van roofovervallen heeft gepleegd. Niet bepaald iemand waarvoor
een verstandig mens gaat demonstreren - ook al praat het de wijze waarop
hij de dood vond natuurlijk niet goed.
Wat mij opviel: Floyd lijkt op een Paaseiland-moai,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paaseiland#/media/Bestand:Moai_Rano_raraku.jpg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_van_George_Floyd#/media/Bestand:Wandbild_Portrait_George_Floyd_von_Eme_Street_Art_im_Mauerpark_(Berlin).jpg
Er bestaat zelfs een Unicode karakter voor: 🗿
Wellicht dat hij velen daarom zo bekend/sympathiek voorkomt ?

Wat mij eveneens opviel: Voorstanders van zwart racisme hebben het
voortdurend over 'Afro-Nederlanders', 'Witte Mensen', 'Witte
Nederlanders', 'Zwarte Mensen', en 'Zwarte Nederlanders' terwijl
niet-racisten dit *nooit* doen. En uiteraard willen voornoemde racisten
Zwarte Piet doodschoppen - Ene Rapper Akwasi op de Dam: 'Op het moment
dat ik een zwarte piet tegenkom in november, trap ik hem
hoogstpersoonlijk op zijn gezicht' (doet denken aan een soortgelijke zin
uit 1984 door Orwell - inmiddels hebben niet-racisten aangifte gedaan
tegen deze meneer),

https://www.parool.nl/amsterdam/aangiftes-tegen-akwasi-na-speech-tijdens-protest-op-de-dam~b052a5d2/
Voor wie het niet ziet: De kreet 'Black Lives Matter' refereert naar
Mercurius, de Duivel.

En uiteraard hebben de voorstanders van zwart racisme het nooit over de
corona-pandemie, dat spreekt.
Nog een weekje en dan weten we of ze al dan niet een tweede Covid-19
golf hebben weten te bewerkstelligen.

Marc Fluks, Amsterdam