[D66] Kraag

R.O. jugg at ziggo.nl
Sat Jun 6 07:35:34 CEST 2020

trouw.nl:

Het visitekaartje van Kaag: verbinden

"Ik zeg onbeschroomd: ik geloof in de kracht van internationale
samenwerking. De Europese Unie is een uitdrukking van idealen, moed en
visie. Europa is ook een lotsgemeenschap. Ik geloof in het
internationale en Europese bestel dat we hebben opgebouwd in de nasleep
van de Tweede Wereldoorlog. Hervorming? Ja. Afbraak? Nee." (Abel
Herzberglezing, 2018)

"Het baart mij zorgen dat een toenemend aantal mensen door de
samenleving wordt afgeschreven. Dat wij ouderen negeren en vergeten. Dat
technologie iedereen aan elkaar verbindt en afstand haast betekenisloos
maakt, maar dat wij ons dan verliezen in een lege manier van
communiceren: snel en oppervlakkig (...). Dat lijkt ons ook harder te
maken. Wij verwachten nu vaker succesverhalen van elkaar te horen (...)
Steeds meer mensen krijgen daardoor het gevoel er alleen voor te staan."
(Preek van de Leek, 2019)

"We zien Jodenhaat en agressie tegen Joden overal weer toenemen.
Rechtsextremisme, etnisch-nationalisme en radicaal-islamisme steken de
kop weer op. Internationaal, en in Nederland. Zaaiers van verdeeldheid
en ontwrichters van de samenleving. Schreeuwers met een alternatief voor
de democratie. Nooit mogen we dit bagatelliseren. Nooit mogen we dit
legitimeren." (Van Randwijklezing, mei 2020)