[D66] Zaak Halsema: Brief Mininster van Justitie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Jun 4 15:07:05 CEST 2020

Op,

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020Z10133&did=2020D21965
staat,
   Reactie op het verzoek van het lid Wilders over de complete
   appwisseling tussen de minister van Justitie en Veiligheid en
   de burgemeester van Amsterdam inzake de demonstratie van
   afgelopen maandag.

Er onder staat de link,

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=fa0665aa-0f0e-40fe-b84f-e91ea8eb90b1&title=Telefoongesprek%20tussen%20de%20minister%20van%20Justitie%20en%20Veiligheid%20en%20de%20burgemeester%20van%20Amsterdam.pdf

In de brief staat dat Halsema wilde dat de Minister van Justitie haar
leugens dekt.

Het Parool meldt op,

https://www.parool.nl/nederland/halsema-en-grapperhaus-ruzieden-via-de-app-over-demonstratie-dam~b153a886/
het volgende,
   Ze appte naar de minister: 'Ik wil naar buiten brengen
   dat dit een driehoeksbeslissing is geweest met
   ruggespraak met jou. Femke.' Hij reageerde vervolgens met:
   'Er is geen ruggespraak geweest over de besluitvorming
   rondom deze demo, dat is ook geheel jullie afweging als
   driehoek.'
   Vervolgens stuurde de burgemeester: 'Wat is dit nou?'
   Grapperhaus legde uit dat hij vindt dat hij niet zijn
   fiat had gegeven om niet in te grijpen. Waarop Halsema
   aangaf: “Deze wilde je vastleggen voor de wob (een wet
   waardoor gegevens als deze naar buiten kunnen komen,
   red.). 'Je had ook gewoon de ingewikkeldheid van de
   situatie kunnen uitleggen i.p.v. mij in de kou te zetten.'