[D66] Zaak Halsema: Brief Halsema aan leden Gemeenteraad Amsterdam (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #211)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Jun 3 14:39:40 CEST 2020

Bron:  Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland  / Gemeente Amsterdam
Datum: 2 juni 2020

https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/944827/brief_aan_de_raad_naar_aanleiding_van_demonstratie_op_1_juni_op_de_dam.pdf

Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
Amstel 1
1011 PN Amsterdam

Aan de leden van de Raad

Datum 2 juni 2020
Onderwerp Anti-racisme demonstratie op de Dam

Geachte leden van de Raad,

Gisteren waren er te veel deelnemers op de Dam bij de Anti-racisme
demonstratie naar aanleiding van het politiegeweld in de Verenigde
Staten en de dood van George Floyd. Dat was niet goed. Deze beelden
waren pijnlijk om te zien, zeker voor alle mensen die zich de afgelopen
weken wel aan de coronamaatregelen hebben gehouden en hard hebben
gewerkt in deze crisis, in de zorg en in de handhaving. Dit geldt ook
voor al die mensen die bedrijven of instellingen hebben die tijdelijk
moesten sluiten. Door de drukte op de Dam zijn er mogelijk
gezondheidsrisico's ontstaan. De vraag is hoe dit heeft kunnen gebeuren;
hadden we anders moeten opereren?

Samen met de driehoek kom ik tot de volgende samenvattende bevindingen:

* Op zondag om 16:52 uur ontving de gemeente de officiele kennisgeving
dat de wens is om maandag 1 juni te demonstreren op de Dam met 300
deelnemers. De politie heeft dan al overleg met de organisator van de
demonstratie en er worden afspraken gemaakt met de organisator over een
ordelijk verloop. Als voorzitter van de veiligheidsregio stemde ik in
met de afspraken die uitgaan van 250-300 deelnemers. Een eigen
ordedienst van de organisator zou toezien op 1,5 meter afstand,
mondkapjes uitdelen en er komt een live stream voor mensen die er niet
bij kunnen zijn. De demonstratie zou van 17.00 uur tot 18.30 uur
plaatsvinden, met een uitloop tot 19.00 uur. Het contact met de
organisator was goed en er was vertrouwen dat de afspraken worden
nagekomen, zoals later door de eenheidsleiding wordt bevestigd. Vooraf
was op basis van de inschatting van de politie en het contact met de
organisatie daarom ook geen gezondheidsreden om de demonstratie te
beperken, laat staan te verbieden. Het deelnemersaantal stond op
250-300, dat aantal past op de Dam, ook als de 1,5 meter afstand in acht
moet worden genomen. Ook gaf het door de organisatie en de politie
ingeschatte deelnemersaantal geen reden om de capaciteit van politie te
maximaliseren of aanvullende voorschriften te stellen in een zogenaamde
Wom-brief. Een Wom-brief wordt namelijk gestuurd als er bijvoorbeeld
geen vertrouwen is dat de organisator afspraken nakomt.

* De beelden uit de steden in de Verenigde Staten en het geweld dat daar
is opgelaaid, maakte dat ik als voorzitter van de veiligheidsregio
zorgen had over mogelijke escalatie bij deze demonstratie.  Zondagavond
sprak ik deze zorgen naar de andere driehoeksleden uit. Ook vanuit de
raad ontving ik zorgen over toenemende emoties en kans op escalatie.
Deze zorgen heb ik meerdere keren met de hoofdcommissaris gedeeld.
Daarbij heb ik de vraag gesteld of er dusdanige informatie was die
maakte dat wij als driehoek bijeen moesten komen. De politie had geen
indicatie die dergelijke zorgen voor deze demonstratie zou onderbouwen.
Het verwachte aantal deelnemers bleef rond de 250-300 deelnemers.
Afgesproken was dat werd ingezet op het voorkomen van onrust en
confrontatie (met politie). De politie bevestigde later op de avond
nogmaals de inzet en lijn van optreden voor de volgende dag. De inzet
van de politie bestond onder andere uit wijkagenten en leden van het
Caribisch netwerk, met de mogelijkheid op te schalen met zogenaamde
ordebussen. Afgesproken werd dat de volgende ochtend wederom beoordeeld
zou worden of de driehoek bijeen zou moeten komen.

* Op maandagochtend had ik weer contact met de driehoeksleden. De
beschikbare informatie over het aantal deelnemers aan de demonstratie
was niet veranderd, deescalerend optreden bleef de norm. Op grond van de
informatie om 12.00 uur was er geen reden voor de driehoek om bij elkaar
te komen.

* Maandagmiddag 17.00 uur werd ik  geinformeerd dat er tot verbazing van
de organisatie en politie ca. 1.000 mensen op de Dam stonden. De politie
sprak deelnemers aan op het houden van 1,5 meter afstand en er werden
verkeersmaatregelen getroffen (auto- en tramverkeer omgeleid) om
demonstranten meer ruimte op de Dam te geven. De organisator riep
deelnemers herhaaldelijk vanaf het podium op om 1,5 meter afstand te
houden, liep met borden over de Dam om mensen op de 1,5 meter afstand te
attenderen en deelde mondkapjes uit. De hoofdcommissaris waarschuwde mij
dat de 1,5 meter afstand houden niet meer goed mogelijk was. Maar de
politie adviseerde mij de demonstratie niet te ontbinden vanwege het
gevaar op escalatie en geweld . Dit advies leek mij in de omstandigheden
verstandig. Direct aansluitend informeerde ik de minister van Justitie
en Veiligheid telefonisch en per WhatsApp dat (lang) niet iedereen de
1,5 meter afstand hield. De minister was het eens met de lijn om de
demonstratie niet te ontbinden en bevestigde dat per WhatsApp.

* De demonstratie op de Dam vond gelijktijdig plaats met de herdenking
van de afschaffing van de slavernij, beter bekend als Keti Koti. Vanwege
Covid-19 vond deze op sobere wijze plaats in mijn aanwezigheid in de
tuin van de Ambtswoning. Ik heb daar een toespraak gehouden maar was
bereikbaar en beschikbaar. Om 18.00 uur werd ik  door de politie
geinformeerd dat de omvang van de demonstratie snel was toegenomen tot
5.000 en oplopend aantal deelnemers. De naleving van de  1,5 meter werd
daarmee op de Dam vrijwel onmogelijk omdat er simpelweg onvoldoende
ruimte overbleef. De driehoek stond op dat moment voor een ingewikkelde
keuze, optreden kon leiden tot escalatie, geweld, paniek en verdrukking.
Tegelijkertijd betekende niet optreden een risico voor de verspreiding
van het coronavirus. De politie drong er bij de organisatie op aan om de
demonstratie op de afgesproken tijd te laten eindigen ( 18.30 uur). De
politie schatte in dat uitstroom uit eigen beweging, vlak voor het einde
van de vreedzaam verlopen demonstratie, een veiliger oplossing was dan
handhavend optreden. Dat advies heb ik overgenomen. Vervolgens ben ik
zelf langs gegaan op de Dam om de situatie ter plekke te bekijken, zoals
ik ook eerder deed bij andere demonstraties. Ik ben er 10 minuten
geweest en heb er gesproken met de politie en demonstranten. Rond 18.15
uur verlieten de eerste demonstranten de Dam. Om 18.30 begint zoals
verwacht de grote uitstroom.

Als de driehoek informatie had gehad waaruit zou blijken dat er meer
mensen naar de demonstratie op de Dam zouden komen, had de driehoek
vanzelfsprekend en zoals gebruikelijk maatregelen getroffen. Denk hier
bijvoorbeeld aan het verplaatsen van de demonstratie naar een andere
locatie, of spreiding van de demonstratie over meerdere plekken in de
stad. Op basis van de verwachtte aantallen deelnemers was de Dam een
geschikte locatie. Achteraf constateren wij dat onze informatiepositie
niet goed was; de driehoek beschikte niet over realistische aantallen.
Dat moet in de toekomst beter. Het plein liep onverwacht en snel vol met
demonstranten, die daarmee bewust een gezondheidsrisico namen. Voor
zichzelf en voor anderen. Wij betreuren dit ten zeerste.  Wij verwijzen
tot slot hierbij naar het gezondheidsadvies dat vandaag door de minister
van Volksgezondheid is gedeeld, waarin  deelnemers aan de demonstratie
wordt opgeroepen om extra alert te zijn op klachten die overeen met
symptomen van Covid-19. Wij adviseren alle deelnemers bij
gezondheidsklachten zich te laten testen door de GGD welke vanaf 1 juni
voor iedereen beschikbaar is.

Met vriendelijke groet, mede namens de driehoek

Femke Halsema
Voorzitter Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

--------
(c) 2020 Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland