[D66] Tweede uitbraak verrast GGD's (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #249)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Jul 23 11:25:38 CEST 2020

Bron:   Trouw
Datum:  23 juli 2020
Auteur: Johan van Heerde

GGD-voorman Sjaak de Gouw is verrast door de uitbraak
GGD-voorman Sjaak de Gouw ziet dat het druk wordt bij de teststraat. 'We
moeten eerder dan verwacht razendsnel opschalen. Dat lukt niet van de
ene op de andere dag.'

Het coronavirus laait weer op, en dat merken de GGD's. Veel meer
Nederlanders laten zich testen op een coronabesmetting, mogelijk ook
aangespoord na een alarmerend rapport over de testbereidheid onder
mensen met klachten. In juni belden gemiddeld 8000 mensen per dag voor
een afspraak; afgelopen maandag kreeg het callcenter 29.000
testaanvragen te verwerken. Soms loopt de wachttijd aan de telefoon op,
en kunnen mensen pas over enkele dagen bij een teststraat terecht. Dat
roept de vraag op of de GGD's voorbereid waren op een tegenslag in juli.
Sjaak de Gouw, directeur publieke gezondheid bij de GGD, erkent: 'We
zijn verrast door deze uitbraak'.

Zagen de GGD's deze stijging niet aankomen?

'We hadden voorzien dat er na de versoepeling van de maatregelen per 1
juli een toename van het aantal besmettingen zou zijn. Maar dat er zo
snel bijna honderd clusters met besmette personen zouden zijn, daar
hadden we geen rekening mee gehouden.'

Waren jullie wel klaar voor deze uitbraak midden in de vakantie?

'De vraag is: waar kun je je wel op voorbereiden? In juni konden we
24.000 testen per dag aan en zaten onze mensen van 12 uur tot 5 uur
duimen te draaien, of kreeg iemand tijdens een zondag werken een
telefoontje. Dan ga je mensen uitroosteren en pas je de capaciteit aan.
Nu zijn we razendsnel aan het opschalen. Dat lukt niet van de ene op de
andere dag, we hebben ook te maken met mensen die net op vakantie zijn
gegaan. Daar kunnen we geen beroep op doen. We zitten in een spagaat:
welke buffer houd je beschikbaar, en hoe snel zijn die mensen inzetbaar,
versus hoe zorg je ervoor dat mensen niet wekenlang zitten te
lanterfanten en daardoor afhaken?'

Wat gebeurt er nu?

'We breiden testlocaties zo snel mogelijk uit. Past er een extra tent
bij om zo de capaciteit van de teststraat snel te verdubbelen? Kunnen we
testen bij prikposten van laboratoria? En we verruimen de openingstijden
van de GGD-teststraten (was van 8.00 tot 17.00 uur, red.) zodat hopelijk
iedereen binnen 24 uur kan worden getest.'

Lukt dat?

'De snelheid waarmee we kunnen opschalen is in iedere regio
verschillend. Dat er ineens zoveel meer getest wordt, verrast ons en is
ook zorgelijk. Alle GGD's zeggen nu: we krijgen meer testaanvragen en
moeten meer bron- en contactonderzoeken uitvoeren. De mogelijkheid om
elkaar te helpen verdwijnt als sneeuw voor de zon.'

Moet Nederland weer in gedeeltelijke lockdown, al is het maar om de druk
bij de GGD's te verlichten?

'Nee. We moeten blijven benadrukken dat mensen met klachten zich moeten
laten testen. En we moeten ervoor zorgen dat iedereen de anderhalve
meter in acht neemt. Zowel individuen als de exploitanten van
bijvoorbeeld een zwembad, restaurant of verpleeghuis. Als iedereen die
regels handhaaft en wij doen ons werk goed, dan zijn er geen verregaande
maatregelen nodig.'

Blijft dat zo?

'Het wordt anders als we een uitbraak krijgen en daarvan de bron niet
vinden. Dan kun je geen maatregelen nemen tegen de bron, zoals wel
mogelijk was in onze regio bij het cafe in Hillegom. In dat geval is een
gebiedsgebonden lockdown wijsheid. In het buitenland zie je dat al
gebeuren, zoals in Barcelona of Leicester.'

Bent u al gebeld door coronaminister Hugo de Jonge?

'Ik niet. Hij is op vakantie en volgens mij geniet hij daar even van. Ik
ben wel gebeld door het ministerie.'

Waar gaat zo'n gesprek dan over?

'Of de urgentie toeneemt. Of we de nieuwe publiekscampagne moeten
aanpassen naar aanleiding van de huidige situatie. En hoe het met ons
gaat.'

En, hoe gaat het?

'Ik ben eigenlijk ook met vakantie, maar heb vandaag al drie
vergaderingen gehad en zit straks in Den Haag. Bij deze ontwikkelingen
kan ik moeilijk waargenomen worden. Met mijn echtgenote heb ik besloten
soms een dag vakantie op te nemen, wat steden te bezoeken en een
terrasje te pakken. En dan kunnen we hoop ik in september een weekje
weg.'

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.