[D66] Oud RIVM-topman vs. 'tegenkrachten' in OMT betreffende a-symptomatische verspreiding (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #239)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Jul 8 17:44:12 CEST 2020

Bron:   Algemeen Dagblad
Dstum:  8 juli 2020
Auteur: Niels Klaassen

Oud-topman RIVM: 'We moeten meer testen, anders blijft het
een smeulende veenbrand'

Nederland moet ook klachtenvrije mensen testen om het coronavirus te
bestrijden. Dat zegt emeritus hoogleraar vaccins Ben van der Zeijst,
oud-topman van het RIVM. 'De feiten liggen er.‘’

Hij bespeurt wat 'tegenkrachten' binnen het Outbreak Management Team
(OMT), de eminente kabinets-adviesclub van vakgenoten uit de virologie
en de medische microbiologie. 'Ik hoorde via-via dat een paar leden mijn
stuk maar onzin vinden', zegt Van der Zeijst droogjes aan de telefoon.
'Blijkbaar gelooft men niet zo in a-symptomatische verspreiding. Terwijl
de feiten er liggen. Artikelen over het Italiaanse dorp Vo, het
cruiseschip de Diamond Princess en andere cohortstudies beschrijven
percentages tussen de 60 en 70 procent van patienten die positief testen
terwijl ze (nog) geen klachten hebben. Als je deze groep niet in beeld
krijgt, houd je altijd die smeulende veenbrand.'

--------
(c) 2020  DPG Media B.V.