[D66] Discriminatie: Voorouders Akwasi waren slavenhandelaren

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Jul 3 14:16:28 CEST 2020

[...dit merkte ik hier laatselijk zowaar op... nu weten we waarom deze
gezichtschopper zo hysterisch zij]

Bron:  Telegraaf
Datum: 3 juli 2020

Akwasi wilde grachtenpanden claimen
-----------------------------------

In een filmpje met Akwasi dat is opgedoken en op Twitter viraal gaat,
stelt de rapper dat hij eigenlijk in een van de huizen aan de
Amsterdamse gracht zou moeten wonen.

'Als ik dit zo zie.. ik heb wel vaker, of langer gehoord dat een aantal
panden zijn gebouwd over de ruggen van slaven', vertelt hij aan een
groepje mensen om hem heen. 'En dat het ook nog geen reparaties zijn
geweest, dus dat de oude slaveneigenaren geld hebben gekregen vanaf 1863
en de slaven helemaal niets, dan denk ik: 'Ik, of jij, of jij... zou op
een gegeven moment wel een huis moeten claimen. Ik ga daar wel voor, ik
moet straks op de Herengracht gaan wonen hoor. Ik moet daar straks echt
gaan wonen. En om te laten zien: niet 1863, maar 1988, om te laten zien:
dit ben ik.'

Het filmpje is in 2015 voor Funx gemaakt. Het management van Akwasi laat
vrijdag aan De Telegraaf weten geen commentaar te willen geven.

Tegelijk duiken er ook andere oudere filmpjes op met interviews van
Akwasi waarin hij praat over zijn eigen voorouders. Hierin stelt hij dat
hij van de Ashanti afstamt, 'aristocratische Ghanezen'. 'En blijkt dus
dat ik een nazaat ben van zwarte slavenhandelaren. Want ik ben een
Ashanti-Ghanees en de Ashanti-Ghanezen werkten heel nauw met de
Nederlanders samen. En die verkochten Ghanezen uit het Noorden. Maar die
wisten niet dat die verhandeld zouden worden als goederen.'

--------
(c) 2020 TMG Landelijke Media B.V.