[D66] Vader klimaatactivist Lars (12) heeft adviesbureau duurzaamheid

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Jan 17 09:59:48 CET 2020

Bron:   Telegraaf
Datum:  16 januari 2020
Auteur: Martijn Schoolenberg

Vader klimaatactivist Lars (12) heeft adviesbureau duurzaamheid

Arnhem - De 12-jarige klimaatactivist Lars Westra heeft met zijn
toespraak bij het Gelderse provinciebestuur op de Statendag woensdag in
Arnhem veel stof doen opwaaien. De vader van de 'Greta Thunberg van
Nijmegen' blijkt namelijk een adviesbureau in duurzaamheid te hebben.

'Je bent niet eens handelingsbekwaam', reageerde PVV-fractievoorzitter
in Gelderland Marjolein Faber fel op de klimaattiener, die in zijn
speech stelde dat politici in de klimaatkwestie 'nauwelijks naar
jongeren' zouden luisteren. 'Dus zit er een organisatie achter jou',
vervolgde Faber. 'Je ouders hadden je hiervoor moeten behoeden. Ik vind
het een schande dat je gewoon misbruikt bent. Ik hoop dat je gaat
genieten, gaat voetballen en dat als je wat groter bent je lekker achter
de meiden aan gaat, maar laat het maar aan de volwassenen over wat we
moeten gaan doen.'

Volwassen politici in Den Haag buitelen over elkaar heen om de kritiek
van Faber op de tiener te becommentarieren. 'Erg miezerig dat een
klimaatsceptische PVV-politicus het politieke engagement van deze jongen
op botte wijze de kop probeert in te drukken', reageert
GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee. PVV-voorman Geert Wilders komt
juist op voor Faber: 'Echt geweldig goed gedaan.'

Circulaire economie en energietransitie

De ophef werd mede veroorzaakt doordat bekend werd dat Jan Westra, de
vader van Lars, een Nijmeegs adviesbureau in duurzaamheid runt, met als
centrale thema's 'circulaire economie', 'energietransitie' en 'biobased
economie'. Is Lars dus niet gewoon reclame aan het maken voor zijn
vader, en heeft hij daarmee niet heel andere afwegingen dan idealisme?
Lars ontkende dat al eerder en stelde alleen zijn eigen mening te
verkondigen. 'Ik laat me niet gebruiken en ik word niet gedwongen door
mijn ouders. Ik bepaal alles helemaal zelf. Dit is mijn mening!' Hij
stelde dan ook uit eigen beweging in contact met het provinciebestuur te
zijn gekomen door een mailtje te sturen.

'Ik bepaal alles helemaal zelf'

Lars zelf richtte zo'n drie jaar geleden al een bedrijf op, Visie van
Kinderen, waarmee hij advies geeft aan bedrijven en instellingen.
Gaandeweg is hij zich daarmee ook meer gaan richten op het klimaat, met
de 'problemen die kinderen en jongeren van de verandering gaan
ondervinden' en maatregelen om de planeet te beschermen. Zijn ouders
noemden hem eerder 'een jongen die meer nodig heeft dan school en
hobby's'. Als De Telegraaf Lars en zijn vader donderdag om een
uitgebreidere reactie vraagt, laten ze weten 'niet in staat te zijn om
aan alle verzoeken van de media te voldoen'.

Meelopen met Rob Jetten (D66)

Lars is geen onbekende in Den Haag. Hij benaderde zijn plaatsgenoot Rob
Jetten al een keer om een boodschap in te spreken voor zijn bedrijf en
heeft D66 een keer gevraagd een dagje mee te lopen aan het Binnenhof.
Een promotieteam van de partij heeft Lars afgelopen najaar benaderd voor
een Prinsjesdag-video voor het Instagramaccount van de
fractievoorzitter. Met het optreden in het provinciehuis van Gelderland
heeft de partij niets te maken. Ook zijn er op dit moment geen plannen
voor een samenwerking met de jonge klimaatactivist, laat D66 weten.

--------
(c) 2020 TMG