[D66] Koning Winter is definitief vertrokken

A.OUT jugg at ziggo.nl
Wed Jan 15 09:05:12 CET 2020

Koning Winter is definitief vertrokken, de dotterbloem bloeit in december...

Dit zijn de nieuwe seizoenen:

Herfst (met blad)
Herfst (zonder blad)
Lente
Zomer
Woestijnzomer

+++

trouw.nl:

Dotterbloem, in december. Het moet toch niet gekker worden
natuurdagboek 15 januari 2020
KOOS DIJKSTERHUIS
Heel vroege dotterbloei Foto Koos Dijksterhuis
Heel vroege dotterbloei Foto Koos Dijksterhuis

Dat koekoeksbloem, herderstasje en duizendblad nog steeds of nu alweer
bloeien, soit. Maar dotterbloemen? Ik ken één dotter die er elk jaar
vroeg bij is, aan een sloot waarlangs ik vaak de stad in en uit fiets:
soms in februari al. Elders langs die sloot vind ik vaak het eerste
speenkruid. Dit jaar zag ik die allebei nog niet bloeien.

Zondag 12 januari mailde Loes Marcus me dat ze een dotterbloem zag
bloeien aan een slootkant in Gouda. Onwaarschijnlijk vroeg, maar het
vroegterecord brak ze niet. Pauljohan van Andel was haar voor. Hij
stuurde op Eerste Kerstdag een foto van een bloeiende dotter in zijn
tuinvijver in Veenendaal.

Elke winter zie ik late en vroege bloeiers, en dat madeliefjes bloeien
is echt niks nieuws, maar dit jaar lapt de natuur de kalender wel
helemaal aan haar laars. Fred Bos had al een Judaspenning bloeien in
zijn tuin in Winterswijk en Peter van Dalen trof in Rotterdam onder meer
wilde peen en gewone berenklauw in volle bloei.

Het moeniegekkerworre!

In mijn tuin staan de blaadjes van speenkruid al fris en fruitig klaar
voor de bloei, al moeten ze eerst maar eens knoppen maken.
Dotterbloemen, toch een soort reuzenspeenkruid, zie ik helemaal nog niet
langs de vijver achter mijn huis verschijnen. Nu heeft daar uitgerekend
vanmorgen een baggervaartuig van de gemeente door geraasd, dus nu is het
een modderpoel met ontwortelde lisdodden. Het beheer van het openbaar
groen en blauw richt altijd een enorme ravage aan.

Van de knoppen van dotterbloemen kun je kappertjes maken. Weliswaar
giftige kappertjes, maar de dosis vergif is onmerkbaar laag. Ik vind
kappertjes niet lekker en laat de dotterknoppen liever bloemen worden.
Ze glanzen goudgeel en zijn handig voor de eerste bijen en hommels,
straks. Straks? Ik ben benieuwd wanneer die dit jaar verschijnen. Houdt
u me op de hoogte? Ik hoef niet elke dotterbloem te weten, maar andere
eerstelingen, graag.