[D66] 'Schijtreligie'

A.OUT jugg at ziggo.nl
Fri Feb 7 08:07:18 CET 2020

(Eens, de islam is smerig. Maar dat is vooral dankzij de religieuze
schijtmens met z'n starre denkbeelden...)

trouw.nl:

Halfhartige steun voor Mila (16) wekt woede in Frankrijk

haat - De Franse scholier Mila heeft bescherming van de politie nodig,
nadat ze de islam een 'schijtreligie' noemde.
KLEIS JAGER

Haar naam en adres gaan rond, ze zullen haar opwachten na schooltijd,
haar verkrachten, zoutzuur over haar heen gooien. Of beter nog, eerst
verkrachten en daarna doden. Voor Mila brak de hel los, nadat zij op 18
januari op Instagram haar ongezouten mening over de islam had gegeven.
Ze wordt bewaakt, naar school gaan is onmogelijk.

Er komt een oplossing voor de scholier uit de buurt van Lyon, beloofde
minister van onderwijs Jean-Michel Blanquer gisteren via de radio. "Wij
beschermen dit meisje", verzekerde hij. En, zo voegde de bewindsman er
waarschuwend aan toe: "Godslastering is sinds 1881 in dit land geen
misdaad meer. Laat vooral niemand denken dat we hier op een of andere
manier op terugkomen."

Lawine van reacties

Dat was een duidelijke verwijzing naar het commentaar van zijn collega,
minister van justitie Nicole Belloubet. Die veroordeelde weliswaar de
bedreigingen, maar liet in één moeite door weten dat het beledigen van
een religie ook heel erg is. Na een lawine van boze reacties moest
Belloubet daarvoor haar excuses aanbieden. Ook erkende ze nu dat in
Frankrijk alles gezegd mag worden over een godsdienst of over een ideologie.

In de video die Mila postte voor dertig abonnees richt ze zich op de
islam. Letterlijk zegt ze: "Het is een schijtreligie. De Koran is één en
al haat. Ik heb gezegd hoe ik erover denk en ik krijg er geen spijt van:
jullie religie is een schijtgodsdienst en ik stop mijn vinger in het
poepgaatje van jullie God, bedankt en tot ziens allemaal!"

Aanleiding voor haar uitbarsting waren beledigingen van een jongen van
wie ze de avances een paar uur eerder tijdens een live had afgewezen.
Hij maakte de openlijk lesbische Mila uit voor 'gore pot' en 'vuile
Française'.

Inmiddels heeft Mila op TV spijt betuigd over haar woordkeus en gezegd
dat zij niemand wilde beledigen die zijn religie vreedzaam belijdt, maar
dat zij van haar boodschap niets terugneemt. "Blasfemie is een recht."

Twee maten

En gelijk heeft zij, menen tal van intellectuelen die zich met de zaak
zijn gaan bemoeien. Aanleiding en context doen niet ter zake, schrijven
bijvoorbeeld Élisabeth Badinter en Jean-Pierre Le Goff. "Niets van wat
Mila zegt is illegaal. Toch overwoog het Openbaar Ministerie onderzoek
te doen naar haar video, terwijl van het begin af aan evident was dat
religiekritiek, ook als die grof is verwoord, niet gelijk staat aan het
aanzetten tot haat."

Volgens Badinter en Le Goff is meten met twee maten het nieuwe normaal
is geworden als het om de islam gaat. Als het christendom wordt beledigd
blijft het stil, maar gekwetste en dreigende moslims kunnen steevast
rekenen op begrip of een beleefd zwijgen, meent het duo. Zelfs als zij
zich zich misdragen.

Ook de in Frankrijk erg actieve antiracistische, dekoloniale feministen
meten met twee maten, meent essayiste Eugénie Bastié. "We horen niets
van ze nu."