[D66] De romantische instelling

A.OUT jugg at ziggo.nl
Sat Feb 1 10:45:44 CET 2020

('k geef toe: ben een onverbeterlijke romanticus...)

https://www.dbnl.org/tekst/_hol006198501_01/_hol006198501_01_0095.php

[...]
De romantische instelling kan wel kwaad zodra de romanticus zich met
politiek gaat bemoeien. De ‘romantic agony’ inspireert wellicht tot het
scheppen van grootse kunstwerken maar is een slechte raadgever ‘in
politicis’. Het is geen toeval dat menig romantisch dichter er nogal
akelige politieke voorkeuren op na houdt. De romanticus staat in
beginsel vijandig tegenover de (mij dierbare) democratische politiek.
-	romantici verheerlijken het nonconformistische individu dat zich
losmaakt van de samenleving en geen verantwoordelijkheid ten opzichte
van zijn medemensen erkent. ‘Non serviam’ was het devies van Stephen
Dedalus.
-	romantici dwepen met individuele creativiteit. Van samenwerking en
groepsvorming zijn zij afkerig.
-	romantici zijn voorstanders van intellectuele en artistieke elites die
het grauw kunnen intomen en leiden. Het ‘odi profanum vulgus et arceo’
bepaalt hun denken.
-	romantici verdragen de werkelijkheid niet en vluchten in dromenland en
de sprookjeswereld van de kunst. De harde realiteit van de politiek
boezemt hen afschuw in.
-	romantici verkiezen het gevoel boven het verstand.
-	romantici zijn estheten die schoonheid vooropstellen. Zij beoordelen
vooral in termen van mooi en lelijk en niet van goed en kwaad.

Komrij is een romanticus pur sang. Hij haat het ‘falderappes’, heeft een
afkeer van groepen (‘groepsvorming is een hardnekkige poging om de
nietszeggendheid en leegte te verdonkeremanen’), noemt zichzelf een
immoreel wezen, stelt esthetiek boven politiek, verwerpt politieke
idealen als gelijkheid en solidariteit (‘Mij lijkt het grootste geluk in
een mensenleven er juist in te bestaan voortdurend niet solidair te
zin’) enzovoorts enzovoorts. Ik zal de lezer niet vervelen met een
uiteenzetting over burgerschapskunde maar de ideeën van Komrij zouden
daar niet in voorkomen. En zijn ideeën dient men te bestrijden als men
waarden als democratie, rechtvaardigheid en gelijk(waardig)heid van
belang acht.
[...]