[D66] Interview, Terugkijken: Gommers (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #482)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Dec 24 09:59:41 CET 2020

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  17 december 2020
Auteur: Frederiek Weeda

Diederik Gommers: 'Als ik jongeren kan bereiken via Famke Louise,
dan doe ik dat'

De verhalen van 2020 Intensivist Diederik Gommers werd in 2020 een
Bekende Nederlander en een publiekslieveling. Mensen wilden hem horen
over het virus. 'Vlak voor de zomer zeiden mijn vrienden: Diederik, nu
ben je te vaak op tv.'

RTL Boulevard heeft gebeld - een roddelrubriek op tv. Diederik Gommers
lacht verlegen. Hij is niet op de uitnodiging ingegaan. Maar het zegt
veel: het hoofd van de intensive care van het Erasmus MC is op zijn
56ste een Bekende Nederlander geworden. Zeker sinds hij eind september
begrip toonde voor de 21-jarige influencer Famke Louise in de talkshow
van Eva Jinek. Succesvol in de beeldcultuur van Instagram (een miljoen
volgers) en YouTube (365.000 abonnees), maar niet erg welbespraakt, las
de jonge zangeres in de studio van een briefje op dat het maar eens
afgelopen moest zijn met de beperkende maatregelen die het coronavirus
moeten indammen.

Gommers ging er op in. Hij deed live wat niemand kennelijk verwacht had
van een hoogleraar intensive care - hij nam haar serieus. Een week later
opende hij een eigen Instagram-account, waarop hij - met hulp van zijn
nieuwe kennis Famke Louise - binnen een paar weken 380.000 volgers had.
Daar waarschuwt hij jonge mensen voor het gevaar van corona. En daar zie
je hem een beetje als privepersoon: met zijn hockeystick, in de tuin
werken, bij de kapper en op een zeilbootje.

Waarom? 'Simpel: ik heb maar een doel en dat is het coronavirus
bestrijden. Ik wil de sceptici meekrijgen. Als je in gesprek blijft, kun
je het uitleggen. Als ik jongeren kan bereiken via haar en via
Instagram, dan doe ik dat. Een programma als Jinek is leuk, maar daar
bereik je alleen weldenkende vijftigplussers.'

En hij had ook met Famke Louise te doen, tijdens de uitzending. 'Vooral
erna, toen ze werd afgemaakt op sociale media. Ik heb kinderen van die
leeftijd. Het ene moment zetten ze zich tegen je af en zeggen ze dat je
er niks van begrijpt, het andere moment hebben ze je keihard nodig.'
Voor de uitzending had hij overigens nog nooit van Famke Louise gehoord.

De ochtend na de uitzending belde premier Mark Rutte hem op. 'Met
Mark!', hoorde ik. Ik dacht even dat een hockeyvriend een grap met me
uithaalde. Het klonk alsof we elkaar al lang kenden. Maar heel leuk en
aardig van Rutte. Hij feliciteerde me met mijn optreden.'

Eind oktober is Famke Louise alweer gestopt als partner in zijn strijd,
vertelt hij begin november. 'Ze heeft ook een management, he. Ze zei dat
ze niet alleen met corona geassocieerd wil worden.'

Wie is...?

Diederik Gommers werd geboren in Gorinchem in 1964. Hij haalde zijn
VWO-diploma in Vught en studeerde geneeskunde in Gent, Rotterdam en
Amsterdam. In 2014 werd hij bijzonder hoogleraar intensive care
geneeskunde aan de Erasmus Universiteit. Hij is getrouwd en heeft drie
kinderen.

Diederik Antonius Maria Paulus Johannes Gommers groeide op in het
Brabantse Udenhout. Zijn drie broers studeerden economie. Zijn vader was
zelfstandig ondernemer in meubelen, zijn moeder was huisvrouw. Ze zijn
allebei tachtig plus en wonen nog thuis.

Gommers wilde volgens zijn ouders al arts worden vanaf zijn elfde. 'Ze
zeggen dat ik er vrij resoluut over was. Waarom weet ik niet goed. Maar
op mijn tiende belandde ik in het ziekenhuis na een auto-ongeluk.
Misschien dat dat de reden is.'

Hij ontvangt op zijn kantoor, naast de intensive care op de vierde
verdieping van het kolossale Erasmus MC in Rotterdam. Witte jas en witte
broek. Hij lacht steeds, een beetje verlegen. Het is een gezellig
kantoor - van iemand die duidelijk niet geeft om uiterlijkheden. Zijn
bureau ligt bezaaid met papieren, op het whiteboard aan de muur staan
onnavolgbare schema's geschreven in stift.

Gommers is sinds maart met grote regelmaat op de televisie te zien
geweest. Hij spreekt dan rustig over ingewikkelde zaken: het beperkte
aantal intensive care-bedden in Nederland, het personeel dat ervoor
nodig is, de beademingsmachines, het belang van corona-bestrijding. Het
heeft hem het afgelopen jaar enorme populariteit opgeleverd.

Maar Gommers komt opvallend bescheiden over. Hij ziet in de reacties op
sociale media na zijn televisieoptredens een reden om te blijven
aanschuiven in talkshows. 'Ik voel me rustiger als ik hem hoor spreken',
schrijven mensen. Dat soort dingen. Er is veel angst voor het
coronavirus. Dus ik ben wel blij als ik mensen geruststel. Dat is ook je
taak als dokter. Mensen verwachten rust en kennis van je. En dat je, op
grond van kennis, het niet mooier maakt dan het is.'

Begin september was hij op bezoek in Buren, waar hij als eerste een
dichtbundel in ontvangst nam van bewoners die gedichten hadden
geschreven in de corona-tijd. 'Dat vind ik leuk, mensen die met zoiets
bezig zijn. Maar ik werd steeds gefotografeerd en toen dacht ik wel:
poeh!...' Hij lacht weer verlegen.

Er staat een nieuwe fles wijn op zijn bureau. Al maanden wordt hij
overspoeld met cadeaus, vertelt hij, en bloemen, berichten,
uitnodigingen, brieven. 'Kijk daar, vijf schilderijen!' Ze staan tegen
de muur opgesteld. Achter hem hangt een schilderij van hem en
ziekenhuisdirecteur Ernst Kuipers, met 'Bedankt'. Hij kreeg zelfs per
post een zilveren pillendoosje. Uit het hele land komen e-mails van
ouderen, die vervolgens verbaasd zijn als hij niet snel antwoordt. 'Dan
schrijven ze: 'U heeft nog niet gereageerd'. Dat vind ik ook erg! Ik heb
van mijn ouders geleerd dat ik altijd moet antwoorden.'

Zijn ouders volgen zijn optredens. 'Als mijn vader belt, zegt hij: 'Je
zult het wel druk hebben, jongen'.' Soms, zoals vlak voor de zomer,
wordt het te veel. Dan zeggen zijn vrienden: 'Diederik, nu ben je te
vaak op tv.' Of zijn jongste zoon zegt: 'Pap, nu weer gewoon de
afwasmachine inruimen hoor.' 'Daar luister ik wel naar. Maar
televisieprogramma's bellen me elke dag. Veruit de meeste verzoeken sla
ik af.'

Die plotse heldenstatus is dus een beetje ongemakkelijk, vindt Gommers.
'Het gaat niet om mij. Ik was gewoon toevallig de voorzitter van de
Nederlandse Vereniging voor Intensive Care toen de coronacrisis
uitbrak.'

Televisieprogramma's bellen me elke dag. Veruit de meeste verzoeken sla
ik af

De coronacrisis begon voor Gommers op zaterdag 7 maart. 'Ik werd die
avond gebeld door mijn collega-intensivist Jozef Kesecioglu van het
UMCU, die net een Italiaanse collega-intensivist had gesproken. We
hebben lang gepraat. Ik sliep er slecht van. De volgende ochtend ben ik
een brief gaan schrijven aan de zeshonderd intensivisten in het land.'

Dit schreef hij: 'Bericht van de voorzitter, zondag 8 maart. Collega's,
het is nog stilte voor de storm en wij nuchtere Nederlanders
bagatelliseren graag en denken dat het allemaal wel mee zal vallen. Ik
wil graag een oproep doen dat iedereen ervoor zorgt dat de intensive
care van elk ziekenhuis er klaar voor is. [...] De collega's uit Italie
zijn ten einde raad en doen een dringende oproep om je goed voor te
bereiden want de aanslag op IC-capaciteit is groot (10 procent van de
gevallen). Dus als je een voorspelling zou mogen doen dan hebben we
mogelijk volgend weekend 800-1200 coronapatienten en dus is er een
behoefte aan 80 tot 120 IC bedden. En het weekend erop is dat dan weer
verdubbeld (160 tot 240 IC bedden). Dit kan lokaal verspreid zijn en dus
is het belangrijk dat we elkaar gaan helpen!!!!'

En zo riep hij, eerst wekelijks maar al snel elke dag, zijn collega's in
het land op om corona serieus te nemen. 'Bericht van de voorzitter,
zondag 15 maart. Collega's, er is inmiddels van alles in werking gezet.
Ik heb nu dagelijks contact met de leden van het OMT.'

Gommers achteraf: 'Ik was die zondag de hele ochtend op het Catshuis
geweest. Er was echt spanning, echt een crisisgevoel.'

Het OMT (Outbreak Management Team) bestond en bestaat hoofdzakelijk uit
microbiologen, infectiebestrijders en virologen, vertelt Gommers. 'Ik
was een buitenbeentje. Ik heb het kabinet wel van veel actuele
informatie kunnen voorzien vanuit de ziekenhuizen en dat werd
gewaardeerd.'

De positie van de ziekenhuizen was sterker dan die van de
verpleeghuizen, vertelt hij ook. 'Want wij ziekenhuizen kregen allemaal
per definitie met Covid-19 te maken. Wij vingen de ziekste patienten op.
Dus wij moesten beschermingsmaterialen hebben voor ons personeel. Dat
was duidelijk. Bij verpleeghuizen was het afwachten welke wel en welke
niet een Covid-patient zouden krijgen. Maar dat ze dicht moesten, omdat
daar allemaal kwetsbare mensen wonen, dat was wel meteen duidelijk.'

Het tekort aan mondkapjes, dat in het begin van de eerste golf bijna
alle zorginstellingen parten speelde, was in het Erasmus MC geen punt.
'We hadden toevallig net veel mondkapjes ingekocht, omdat we die altijd
uit Engeland haalden en anticipeerden op de Brexit.'

Maar de ziekenhuizen hadden zorgen genoeg.

Bericht van de voorzitter, dinsdag 17 maart. 'Collega's, we hebben
vannacht problemen ervaren met het overplaatsen van coronapatienten.'

Er waren toen nog ziekenhuizen die coronapatienten van buiten hun regio
weigerden omdat al hun bedden vol lagen. Maar al snel werden complete
operatieschema's geschrapt en patienten afgebeld. Onder druk van Gommers
en Kuipers in Rotterdam, maakten ziekenhuizen in hoog tempo ruimte voor
de coronapatient.

Op 18 maart schoof Gommers voor het eerst aan bij de technische briefing
in de Tweede Kamer. 'Dat was de dag dat [PvdA-fractieleider] Lodewijk
Asscher vroeg: 'En als we nou drieduizend IC-bedden nodig hebben, meneer
Gommers?' Ik antwoordde: 'Dan denk ik dat we het niet meer aankunnen.'
Er volgde een ijzingwekkende stilte in de Kamer. Maar zo was het wel.'

Een dag later waarschuwde hij opnieuw zijn IC-collega's in het land.
'Collega's, er is een scheve verdeling van Covid-patienten over de
intensive cares. Ze liggen vooral in Brabant. We verwachten volgende
week 500 tot 1000 patienten.'

De druk werd steeds groter. Op vrijdag 20 maart klonk lichte paniek door
in zijn bericht. 'Ik ben gisteren in Bernhoven [Uden] geweest... schaal
op en train het personeel!'
Vijf dagen later, na een crisisweekend waarin Brabantse ziekenhuizen
vele honderden patienten naar andere regio's moesten vervoeren, volgde
dit: Bericht van de voorzitter, woensdag 25 maart. 'Collega's, we hebben
vandaag gesproken over beademing van meer mensen via een machine [...]
En: opschalen! Het wordt steeds drukker.'
Bericht van de voorzitter, donderdag 26 maart. 'Er is nu enorme druk op
de capaciteit. Houd svp 2 tot 3 bedden vrij voor CTC-patienten (operatie
na hartaanval). Dank en sterkte.'
Bericht van de voorzitter, zaterdag 28 maart. 'De afdelingen raken vol!
Help elkaar!! En houd nu svp via de stichting Nice drie keer per dag bij
hoeveel IC-bedden bezet zijn door covid-patienten.'

Dat was het laatste bericht van Gommers dat duidde op paniek. Er lagen
op het hoogtepunt van de eerste golf 1318 coronapatienten op de
intensive cares, en nog eens ongeveer 2660 op de gewone afdelingen van
ziekenhuizen. Op 8 april begon dat aantal te dalen, voornamelijk door de
landelijke lockdown waarin bijna niemand nog de straat op ging. Het
aantal besmettingen kelderde.

Maar er was nog een oorzaak voor die daling. Huisartsen waren eind maart
begonnen iedereen boven de zeventig thuis op te bellen. De huisarts
vroeg: 'Hoe gaat het met u? Als u onverhoopt Covid-19 krijgt en zo ziek
wordt dat u opgenomen moet worden in het ziekenhuis of zelfs op de
intensive care, wilt u dat dan ook?' Sommige ouderen voelden zich
overvallen door de vraag, anderen vonden het juist prettig. Velen wilden
helemaal niet meer naar een IC. Gemiddeld zijn zeventigplussers minder
sterk dan jongeren en dus minder bestand tegen een ziekenhuisopname,
laat staan een verblijf op de intensive care. De spieren raken ernstig
verslapt, soms ontstaan doorligwonden en vaak krijgt de oudere patient
een delier. Voor elke dag op de IC geldt een herstelperiode van een
week.

Gommers zegt daar nu over: 'Dat praten met oudere patienten vooraf had
altijd al moeten gebeuren, maar nu gebeurde het echt, onder druk van de
omstandigheden. Dat heeft ons op de IC's een hoop werk gescheeld. We
hadden misschien te weinig IC-bedden gehad als alle
zeventigplus-coronapatienten ook waren gekomen. Je zag ook dat gedurende
de crisis de gemiddelde leeftijd van de Covid-patienten die we opnamen
op de IC steeds iets lager werd. Eerst nog wel tachtigplussers, later
niet meer.'

Als er echt te weinig bedden waren geweest, dan waren de ziekenhuizen in
de gevreesde 'oorlogstriage' beland. 'Dan gaat het niet meer om het
individu. Dan ben je als regering het hele land overeind aan het houden.
Do the most for the most.' Zo ver is het net niet gekomen.

Als we iets hebben geleerd van Covid-19, dan is dat het belang van
menselijkheid

Intussen, half april, gingen Gommers en Kuipers vooruitkijken. Hoe
gingen ze in hemelsnaam alle gewone patienten - met kanker of hart-,
nier- of longproblemen - weer behandelen naast de coronapatienten die in
een tweede golf zeker zouden terugkeren? Eind april publiceerden ze een
analyse over het capaciteitstekort in de toekomst, bij ontbreken van een
vaccin. 'We rekenden uit dat er zonder vaccin ongeveer 37000
Covid-IC-patienten zouden komen in de komende drie jaar. Omdat de
verblijfsduur op de intensive care van coronapatienten wel korter werd,
zouden we in een tweede golf zeshonderd extra IC-bedden nodig hebben.'

Die bedden zijn er niet op tijd gekomen, want de tweede golf kwam al pal
na de zomer. Gommers: 'Het kost veel tijd om extra verpleegkundigen op
te leiden. En we hebben er als maatschappij voor gekozen in de zomer op
vakantie te gaan naar het buitenland. Daardoor is het virus snel weer
opgelaaid. In de tweede golf zijn ook veel meer verpleegkundigen besmet
dan tijdens de eerste golf, omdat de verspreiding nu in het hele land
gebeurt. Dus alle ziekenhuizen kampen met te weinig personeel om de
tweede golf coronapatienten op te vangen en de gewone patienten te
behandelen.'

Intensivisten, longartsen en internisten in de hele wereld hadden
intussen wel veel opgestoken over de behandeling van Covid-19, waardoor
veel patienten korter in het ziekenhuis hoeven te blijven dan in de
eerste golf.

Er zijn meer verpleegkundigen nodig. Volgens Gommers is beloning dus
belangrijk. Op de korte en de lange termijn - om meer verpleegkundigen
te werven. In augustus liet hij bij talkshow Op1 blijken hoezeer hij
baalde van de Tweede Kamer, die telkens tegen loonsverhoging voor
verpleegkundigen stemde en bij een laatste stemming zelfs wegliep om
niet te hoeven stemmen: 'Je verwacht van die verpleegkundigen dat ze
straks weer leveren en iedere keer gebeurt dit. Vorige keer is er drie
keer gestemd over salarisverhoging. Het kan zijn dat er geen geld is,
maar zeg dat dan. Verwacht van ons geen geweldige dingen en heldendaden
als we hier niet eens over kunnen praten. [...] Ik kan er echt kwaad om
worden. Er was gezegd: jongens, wat we meegemaakt hebben, dat moeten we
nooit meer doen. We moeten structureel werken aan betere plannen. Daar
hebben we nu tijd voor. Maar als er dan gesprekken zijn, geeft niemand
thuis. Dan voelen we ons niet gehoord. Terwijl we er wel weer moeten
zijn als de patienten voor de deur staan. Natuurlijk gaan we hen
behandelen, maar het voelt niet goed.'

Wat heeft 2020 Gommers geleerd? 'Dat we in het begin van de crisis
telkens te optimistisch waren. Dat ik telkens net een week te laat
ingreep. Maar vooral dat we in Nederland geen cultuur hebben voor een
crisis. We polderen ons een ongeluk. De witte kolom [de artsen] is het
niet gewend om orders te krijgen. Om iets uit te voeren dat is opgelegd.
We overleggen alles - en daardoor duurde het opschalen soms lang. Je
ziet het ook aan Rutte, de liberaal. Hij is ook het polderen gewend. Hij
is niet autoritair.'

We hebben drie maanden gedaan over de vraag of het zin heeft om
mondkapjes te dragen

En het wantrouwen dat in de loop van het jaar is ontstaan bij sommige
burgers jegens het RIVM en het coronabeleid van de overheid? 'De
discussies binnen het Outbreak Management Team hebben plaats achter
gesloten deuren. Daar is kritiek op, maar het heeft een reden: ze gaan
alle kanten op en je moet in vrijheid kunnen spreken. Dat doen we in het
ziekenhuis ook bij patientenbesprekingen. Als je dat allemaal openbaar
zou maken, zouden mensen die er minder van weten de verkeerde conclusies
kunnen trekken. We hebben bijvoorbeeld drie maanden gedaan over de vraag
of het zin heeft om mondkapjes te dragen. Maar die beslotenheid heeft
het wantrouwen in de samenleving misschien wel gevoed.'

Het belangrijkste is misschien nog wel dat de zorg meer buffers moet
hebben in de toekomst, vindt Gommers. 'Maar dat staat of valt met het
aantal verpleegkundigen en daar bestonden al voor corona ernstige
tekorten. Het gevolg is dat we heel efficient werken met een minimaal
aantal mensen. We moeten investeren in het aantrekkelijk maken van het
werk, met minder administratielast en betere ICT-systemen, zodat
verpleegkundigen meer tijd krijgen om liefdevolle zorg te geven. Als we
iets hebben geleerd van Covid-19, dan is dat het belang van
menselijkheid. Het niet toelaten van familie van patienten op de
intensive care en het overplaatsen van patienten over grote afstanden,
dat was vreselijk.'

--------
(c) 2020 Mediahuis