[D66] MeToo bericht 'Als macht sex is' over D66 2/1

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Dec 12 13:36:53 CET 2020

Bron:   Anoniem
Datum:  9 december 2020
Auteur: Anoniem

Als macht sex is
----------------

In de huidige context van #MeToo is het moeilijk te begrijpen dat
organisaties en politieke partijen zich nog steeds niet genoodzaakt
voelen om korte metten te maken met hun eigen leden die zich veelvuldig
schuldig maken aan het intimideren en manipuleren van veelal vrouwen. Ik
werd lid van de partij D66 omdat ik oprecht geloofde in de waarden waar
de partij voor staat: gelijkheid en mensenrechten. Het is een partij
waarvan ik heb gezien dat ze zeker niet uitvoeren wat ze zelf
'prediken'. Ik heb geprobeerd bij meerdere mensen in de partij gehoor te
krijgen voor wat mij is overkomen maar het machtige establishment is
dusdanig sterk dat slachtoffers zoals ik aan het kortste eind trekken.
Meerdere vrouwen die mijn verhaal kunnen bevestigen hebben de partij
verlaten of hebben zichzelf 'gemute'. Bang voor negatieve gevolgen.

Het is algemeen bekend dat een aantal Tweede Kamerleden,
oud-partijleiders en machtige strategen achter deze leiders, zich
veelvuldig storten op stagiaires en vrouwen met ambitie binnen de
partij. Ik heb zelf ervaring gehad met zo'n strateeg achter een
partijleider: Frans van Drimmelen. Een bekende lobbyist met een eigen
kantoor die groot bekend is het in Haagse en het Brusselse. Maar ook een
grote vinger in de pap heeft in de partij D66. Hij bepaalt achter de
schermen welke (vrouwelijke) kandidaten kans maken voor posities zoals
partijvoorzitter, Tweede Kamerlid en Europees Parlementslid. De huidige
nummer 3 van de kandidatenlijst, Hanneke van der Werf, partijvoorzitter
Anne Marie Spierings en de voormalige nummer 5 van de Europese lijst,
Emily van de Vijver, zijn allemaal naar voren geschoven en gesteund door
Frans van Drimmelen. Met een van deze dames heeft meneer in kwestie
zelfs een relatie gehad.

Frans van Drimmelen was voorzitter van de talentencommissie. Opeens werd
deze vacature vacant. Dit is niet omdat Frans graag ruimte maakte voor
anderen. Dit was omdat de partij toch op een bepaalde manier 'recht'
moest doen aan de aantijgingen richting meneer in kwestie. Alles om hem
te beschermen. Alles om de slachtoffers de mond te snoeren. Frans begon
een vervelend mannetje te worden toen ik nul op zijn rekest gaf. Hij
wilde meer op relationeel en seksueel vlak. Ik niet. Vervolgens kon ik
het vergeten met mijn ambities in de partij. Frans werd venijnig. Ik
hoefde hem niets meer te vragen. Ik begon mijn zeer vervelende ervaring
te delen met andere vrouwen in de partij. Ik vond herkenning.

Het meest schokkende verhaal rondom Frans is dat hij de oud-directeur
van het landelijk bureau van D66, dusdanig zwaar heeft geintimideerd,
dat hier een officiele melding in de partij van is gemaakt en dat de
politie erbij betrokken moest worden. Frans hield haar vast in een kamer
op het landelijk bureau toen deze vrouw aangaf niet meer verder te
willen met hem. Frans stalkte haar. Hij kon geen afwijzing accepteren.
Ze was bang en waande zich niet meer veilig. Toen Frans haar niet wilde
laten gaan is er gebeld met Alexander Pechtold, waarop hij Frans en zijn
compagnon vermanend heeft toegesproken. Frans gaf niet in. Er is een
melding gedaan in de partij en in de politie systemen, is bekend dat er
sprake is geweest van een dreigende situatie. Wie hier melding van heeft
gedaan is onbekend. Maar het is ronduit absurd dat hij niet geroyeerd
is.

Waar liggen de ethische grenzen van D66? Het hele toenmalige bestuur met
als aanvoerder Letty Demmers wist van deze kwestie. De vrouw in kwestie
heeft de partij verlaten. Niemand heeft haar begeleid of nazorg
aangeboden. En alle betrokkenen kregen een spreekverbod opgelegd. Waarom
mogen mensen niet vrijuit spreken over onrecht dat ze is aangedaan of
waar ze getuige van zijn geweest? Wat zijn dit voor Noord-Koreaanse
toestanden? De partij die zegt voor vrijheid te staan en propagandeert
dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn.

Ik heb nooit meer iets gehoord van deze vrouw behalve dat ik van
bekenden van haar, heb gehoord dat ze zwaar aangetast is. Ze wil verder
met haar leven en heeft de partij de rug toegekeerd.

Ik wil gerechtigheid voor alle vrouwen die hun verhaal niet durven te
doen of kunnen doen. Tot op heden heb ik nog veel last van de gevolgen
van de dreigende houding van mannen zoals Frans van Drimmelen die gedekt
worden door hun invloedrijke compagnons. Nog erger is dat machtige
structuren zoals politieke partijen het in stand houden. Deze mannen
worden overal en nergens gepromoveerd en staan rondom machtige leiders.
Frans is een belangrijk adviseur van de nieuwe partijleider Sigrid Kaag.
Zij is uiteraard op de hoogte van zijn onacceptabele gedrag jegens
vrouwen in de partij. Immers, mensen hebben een spreekverbod dus het kan
haar niet raken. Dat uitgerekend zij, zulke mannen om zich heen
verzamelt, maakt mij hopeloos.

Vandaar dat ik nu via deze weg mijn verhaal doe. Ik juich alle vrouwen
toe om, met mij, hun verhaal te doen. Voor erkenning. Voor
gerechtigheid. Voor de veiligheid van de volgende generatie.

--------
(c) 2020 ??