[D66] In februari zijn we er klaar voor

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Sat Aug 29 12:30:08 CEST 2020

Luxemburg is klein genoeg om dit testen landelijk verplicht te stellen. Ze haalden echter een dergelijke procentuele besmettingsgraad dat het Duitse RIVM (Robert Koch Institut) dusdanig gealarmeerd werd, dat de bruggen over de Moezel en Sure voor enige weken geblokkeerd werden door Duitsland (Zelfs die bij Schengen, hoe wrang!). Zo zie je maar weer dat klein niet altijd fijn is.

En wat die Halsema Mombakkesen betreft in de open lucht: Ik heb dat al van het begin af aan al onzin gevonden (werkt niet en is niet te handhaven). Het hele maatregelencircus begint hier in Nederland onderhand een dictatoriale schertsvertoning te worden. Zie hiertoe ook het artikel in de Telebelg hedenmorgen waarin (terecht) gesteld wordt dat de jongeren het hele gedonder zat zijn:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2138786258/ouderen-moeten-inschikken-in-coronacrisis

’Ouderen moeten inschikken in coronacrisis’

Door WIERD DUK

Dreigt er een conflict tussen de generaties nu de coronacrisis voortduurt? Nadat zij een half jaar solidair waren met de oudere generaties vragen jongeren om een gebaar van wederkerigheid. „We moeten toe naar een samenleving die grotendeels open en vrij is voor jongeren, waarbij ouderen inschikken.”

Dit is hoe de herfst eruit kán zien: mensen zitten weer binnen, het aantal besmettingen met Covid-19 neemt toe, het kabinet besluit tot nieuwe, mogelijk regionale lockdowns en bij jongeren stijgt de angst dat corona niet een tijdelijk fenomeen is, maar een structurele bedreiging vormt voor hun toekomst.

„Dat besef is bij veel mensen van mijn generatie nog niet ingedaald”, zegt bestuurskundige Talitha Muusse (29), die regelmatig optreedt als woordvoerder van haar leeftijdgenoten, de millennials. „Maar als de jeugdwerkloosheid rond de 20, 25 procent uitkomt, zoals in een aantal zuidelijke Europese landen, dan gaat deze crisis er enorm inhakken.”

Concessies

Al vóór corona stonden jongeren er niet goed voor, benadrukt Muusse: „Hun positie op de arbeids- en huizenmarkt en hun toekomstperspectief waren al niet best. Nu komen daar nog een zware recessie en allerlei beperkingen in hun vrijheden bovenop, net in een levensfase dat je normaal gesproken je vleugels uitslaat en probeert je plek op de arbeidsmarkt te veroveren.”

Dat jongeren mede de prijs voor de coronacrisis zullen betalen, staat vast. Wat betekent dit voor de solidariteit tussen de generaties?„Ik verwacht van de oudere generaties inmiddels een vorm van wederkerigheid”, zegt historicus en publicist Geerten Waling (33). „Ik denk dat wij dit afgelopen halfjaar enorme concessies hebben gedaan aan het virus, terwijl van het begin af duidelijk was dat het een solidariteitsactie betreft met de generatie 70-plus. Dat begrijpen jongeren best, bovendien zijn dit deels onze ouders en grootouders. Maar we moeten nu toe naar een samenleving die grotendeels open en vrij is voor jongeren, terwijl ouderen wat minder vaak, of op andere momenten van de dag, op straat komen of in winkels en horeca-gelegenheden. Ik vind dat we dat nu best van hen kunnen verlangen.”

„Ouderen zijn heus wel bereid om in te schikken”, denkt sociaal psycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning (70). „Het is zeker niet zo dat zij jongeren bewust tegenwerken.”

Ernst

Hoezeer zijn jongeren economisch geraakt in de afgelopen coronamaanden? „Mijn winkel is voor 90 procent ingestort”, zegt Jasper Scholten (33), spreker, podcasthost, trainer en auteur van het boek Het Millennial Mysterie. „Spreekbeurten, trainingen, alles is sinds maart afgezegd. Ik ben nu bezig de slag naar online te maken.”

Scholten ziet om zich heen soortgelijke gevallen, naast jonge mensen die proberen een niche te vinden in de corona-economie. Hij is het eens met Talitha Muusse: „Veel twintigers en dertigers hebben de ernst van de crisis nog niet door. Maar het moment nadert dat we ons moeten afvragen: de economie is stopgezet voor een virus dat vooral bedreigend is voor ouderen, maar van jongeren wordt nog altijd gevraagd om de pensioenen en de zorg van oudere generaties op te hoesten. Hoe lang is zo’n situatie houdbaar?”

Het zou hem niet verbazen als er een jongerenpartij wordt opgericht die dit soort thema’s gaat aanspreken. „Inmiddels vind ik dat wel nodig, ja, vanuit het perspectief van mijn generatie. Ook al loop je het risico dat die leeftijds-partijen een soort eilandjes gaan vormen binnen de politiek.”

Er is een ander risico, zegt sociaal geograaf Josse de Voogd (37). „Dat generatiedebat dreigt een uitwisseling te worden tussen welvarende ouderen en hoogopgeleide jongeren. Grofweg: tussen de babyboomers met hun boten en hun afbetaalde huizen en goed opgeleide millennials en studenten met hun bijbaantjes. Terwijl de echte pijn zit bij een heel grote groep die nauwelijks wordt gehoord: de sociaal zwakkeren, oud én jong, mensen die door de crisis hun banen verliezen en die niet kunnen terugvallen op spaargeld of erfenissen of overwaarde van koopwoningen, die een zwak sociaal netwerk hebben en vaak niet meer gaan stemmen bij verkiezingen. Dat is de groep die het precariaat wordt genoemd.”

Talitha Muusse ziet dit probleem ook. „Misschien is de kloof in sociaal-economische klassen inderdaad wel veel groter dan die tussen de generaties. Ik zie mensen die vinden dat deze coronaperiode wel een fijne tijd is ’om je te bezinnen’ en die daarvoor kennelijk de middelen hebben, terwijl anderen werkloos raken en als voornaamste probleem hebben hoe ze deze crisis gaan overleven. Dat is nogal een verschil.”

Polder

Toch kan dat perspectief op generaties wel ’zaken aan het licht brengen’, vindt Muusse. „Bijvoorbeeld dat we in de polder zogenaamd alle belangen netjes afwegen, maar dat ouderen altijd de sterkste stem hebben. Dat hervormingen uitblijven in het sociale zekerheids- en pensioenstelsel, waarvan we allemaal weten dat het onhoudbaar is en voor jongeren onbetaalbaar wordt, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Dat die heilige huisjes onaangetast blijven, zelfs nu we op een recessie afstevenen, betekent dat de ouderenlobby in de politiek veel sterker is vertegenwoordigd dan de stem van de jongere generaties. Er wordt gewoon beleid gemaakt voor een specifieke groep ouderen. Daar zijn er ook heel veel van.”

Steunt zij het idee van een jongerenpartij? Muusse: „Als andere partijen blijven weigeren om de belangen van jongeren serieus waar te nemen – pensioenen, arbeidsmarkt, leenstelsel, onderwijs, ook klimaat – dan is dat een serieus alternatief. Ouderen nemen besluiten die de positie van jongeren beïnvloeden zonder dat zij hier zelf de consequenties van ondervinden want dan zijn zij er niet meer. Door jongeren mee te laten beslissen zorg je voor een rechtvaardiger toekomst.”

Muusse snijdt de kern van het probleem aan, reageert Aart Bontekoning: de vergrijzing. De generatie van de babyboomers, de ’protestgeneratie’ geboren tussen 1945 en 1955, is zo omvangrijk en dominant dat alle erop volgende generaties zich aan het wereldbeeld van die boomers hebben aangepast, is zijn analyse. „Ik ben in zoveel organisaties geweest: van advocatenkantoren op de Amsterdamse Zuidas tot ingenieursbureaus, onderwijsorganisaties, de industrie en zorginstellingen en bijna overal lopen jongeren tegen dezelfde mentaliteit aan; hun vernieuwingskracht en creativiteit sneeuwen onder in de routines van de oudere generatie. Vijftigplussers vergaderen en polderen en werken in hiërarchische gezagsverhoudingen op een manier dat jongeren denken: gedver, dit gaat nergens over. Toch passen die jongeren zich aan, ze laten zich letterlijk overwoekeren, waardoor ze vaak verpieteren en al hun energie en innoveringsdrang verloren gaan.”

Nieuwe wegen

De coronacrisis, die organisaties dwingt om anders te denken – alleen al wat de mogelijkheden van thuiswerken betreft – zou uitkomst kunnen brengen. Bontekoning: „Bedrijven beseffen dat ze nieuwe wegen moeten vinden om hun spullen en diensten kwijt te raken. Dat lukt ze nooit zonder de creativiteit van die jongeren aan te spreken. Organisaties die niet hun verouderde patronen weten te doorbreken gaan kapot.”

Van jongeren wordt in deze tijd ’moed’ gevraagd, vindt Bontekoning. „Als we de huidige dominante bedrijfscultuur niet doorbreken, zakken we sociaal en economisch in”, waarschuwt hij.

„Zet die luiken open”, doet ook Talitha Muusse een oproep aan bedrijfsleven en politiek. „Ik word overspoeld door e-mails van jongeren die vinden dat besluiten over hun hoofden heen worden genomen, bij wie de weerstand tegen de coronamaatregelen groeit, die hun vertrouwen in de media en de autoriteiten verliezen; dit alles in combinatie met een flinke economische recessie, daar maak ik me echt zorgen over. Dat is slecht voor de sociale cohesie.”

Geerten Waling, met een blik op de herfst: „Deze crisis is het heftigste waarmee wij ooit zijn geconfronteerd. Het is misschien een beetje als tijdens de Koude Oorlog: dat onheilspellende gevoel dat je niet weet wat er gaat komen. Ouderen zeggen: ’De oorlog, dát was pas erg’. Dat klopt, desondanks weet ik zeker: onder jongeren, die willen dansen, feesten, elkaar ontmoeten en daten bestaat geen draagvlak voor nog een lockdown. Die zijn helemaal klaar met dergelijk beleid. Zijzelf hebben er niks aan en het biedt geen enkel perspectief voor hun toekomst.”

===

Ernst Debets/

Zaanstad