[D66] EU: ‘Kapitalismus über Alles?’

R.O. jugg at ziggo.nl
Wed Aug 19 03:10:33 CEST 2020

https://libertaireorde.wordpress.com/2020/08/16/kapitalismus-uber-alles-strijd-tussen-twee-eu-directies/

  ‘Kapitalismus über Alles?’ – Strijd Tussen Twee EU-Directies

16/08/2020
tags: chemische producten
<https://libertaireorde.wordpress.com/tag/chemische-producten/>,
kapitalisme <https://libertaireorde.wordpress.com/tag/kapitalisme/>

<https://libertaireorde.files.wordpress.com/2020/08/giftig.jpg>

/In de bespreking van het tijdschrift /Réfractions (nr. 44)/met het
thema ‘collapsologie’, verwees ik naar een artikel in het Franse dagblad
/Le Monde/(10 juli 2020). Dat handelde over de bescherming van bijen en
andere bestuivers. De Europese Commissie had daarvoor indertijd een
operationeel ‘Strategisch plan’ van tien jaar (2010-2020) opgesteld. De
EU Algemene Rekenkamer bestudeerde na afloop ervan de effecten. Ze
oordeelde vernietigend: nul-komma-nul effect. In dezelfde krant stond
ook nog een ander artikel, waarvan ik gebruikmaakte. Dat betrof de inzet
van de Europese Mediatrice. Zij strijdt tegen de EU krachten die
doordrukken dat pesticiden in gebruik blijven (en dus
medeverantwoordelijk zijn dat het Strategisch plan ter bescherming van
de bijen een mislukking werd). De EU-Mediatrice verzet zich dan ook
tegen het proces ter autorisatie van pesticiden./

/Een week later, 17 juli 2020, verscheen in /Le Monde/een groot artikel
over de strijd die woedt tussen twee EU-Directies over het produceren
van chemische producten. Dit artikel maakt in een klap inzichtelijk wat
er zich achter de schermen aan machtsstrijd in het binnenste van de
EU-organisatie voordoet. Hieronder treft u aan een bewerking door mij
van het betreffende artikel van Stéphane Mandard getiteld ‘UE:
//bataille d’arguments sur les produits chimiques’/. [ThH]

*/[...]
/*

*/
/*

Op het niveau van de Europese Unie (EU) wordt er elk jaar ongeveer 300
miljoen ton chemische stoffen door de industrie geproduceerd. De
meerderheid ervan (74 %) wordt beschouwd als ‘gevaarlijk voor de
gezondheid en het milieu’ (AEE; Agence européenne pour l’environnment).
En 18 % is geklasseerd als (a) potentieel kankerverwekkend, (b) mogelijk
mutaties veroorzakend en (c) reprotoxique (giftige stoffen die de
vruchtbaarheid van man/vrouw kunnen aantasten of leiden tot spontane
abortus). In het kader van wat de ‘Green Deal’ is genoemd heeft de
huidige voorzitster van de EU-Commissie zich verbonden met een ‘duurzame
strategie in het domein van de chemische producten’. Die strategie moet
een milieu zonder giftige stoffen garanderen, met als tijdshorizon 2030.
De Dir. Milieu gaat zich hiermee bezighouden.

Met deze ambitie is niets mis. Maar wat, zo vraag ik mij af, betekent
‘duurzame strategie’ meer dan het uitspreken van een bekende mantra?
Zo’n strategie van 10 jaar (2010-2020) was ook opgezet om de bijen te
beschermen. Effect van die strategie: een volkomen fiasco, aldus de EU
Rekenkamer, zagen we. Het maffiose agro-kapitalisme had – ongetwijfeld
via gericht lobbyen ­– de sector waar zij thuis is (Dir. Industrie)
weten te bewerken. Het zit er dik in dat zich dit gaat herhalen. Gelet
op de interne strijd binnen het EU-apparaat ziet het daar naar uit, want
juist daar geldt: /Kapitalismus über Alles./ Het is nu al te traceren,
wat men kan opmaken uit het genoemde artikel in /Le Monde/.

[...]

*//*