[D66] Mondkapjeswinkel in Amsterdam geopend (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #137, addendum)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Apr 20 09:42:20 CEST 2020

Bron:   Het Parool
Datum:  19 april 2020
Auteur: Bas Soetenhorst

Mondkapjes in plaats van ijsjes: 'Uit China, geen enkel probleem'
De zaken gaan goed bij de mondkapjeswinkel in de Jordaan, waar op
sociale media de nodige ophef over is.

'Mensen komen zelfs van buiten Amsterdam,' zegt eigenaar Hank Sweep van
het winkeltje op de hoek van de Westerstraat en de Prinsengracht, waar
sinds zaterdag mondkapjes worden verkocht. Het is een komen en gaan van
klanten.

Waar Sweep op Twitter en andere sociale media wordt gehekeld, krijgt hij
in de winkel volgens eigen zeggen louter positieve reacties. Terwijl
Sweep dat aan het vertellen is, loopt op de stoep een man langs die door
de openstaande deur roept: 'Geld verdienen over andermans rug! Ga je
schamen!'

Toegestaan

'Dat is de eerste negatieve reactie,' verzekert Sweep. Volgens de regels
is het toegestaan wat hij doet. Hij is zeker niet de enige die
mondkapjes verkoopt, maar een winkel waar niets anders is te krijgen,
springt in het oog. Daar komt bij dat minister Volksgezondheid Hugo de
Jonge vorige week in de Tweede Kamer erkende dat er te weinig
beschermingsmiddelen zijn voor zorgmedewerkers, en dat het ongeduld bij
Kamerfracties daarover groeit.

Zelf haalt Sweep de schouders op over de afkeurende geluiden op sociale
media. 'Dat is Nederland, daar heb je altijd voor- en tegenstanders.
Maar ik ben goedkoper dan de apotheker verderop. En ik heb het idee dat
ik mensen help. Net waren hier mensen die op bezoek willen bij iemand
die op sterven ligt. Zonder mondkapjes kunnen ze geen afscheid nemen.'

Hij ontkent winst te maken met een product waar zorgverleners om zitten
te springen vanwege de coronacrisis. Het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft vanwege de schaarste onderzocht
of het type maskers dat Sweep verkoopt (FFP2) hergebruikt kan worden,
wat na sterilisatie het geval is. Maar volgens Sweep is er geen gebrek
aan mondkapjes van dit type. 'Dat speelt alleen bij het type FPP3, dat
de hoogste bescherming biedt.'

Hij zegt de mondkapjes te hebben gekregen via een bevriende importeur.
'Uit China, geen enkel probleem. De levertijd is tien dagen.'

Nog geen 1,5 euro winst

Kritiek op de vraagprijs (9 euro per stuk, 3 voor 25 euro) verwerpt hij.
'Als je er drie koopt is dat 8,33 euro per stuk. Daar gaat btw vanaf.
Dan heb je het over nog geen 7 euro. De inkoopprijs is 4 euro. Dan maak
ik nog geen 3 euro winst. Met de importeur heb ik afgesproken de
opbrengst te delen. Dan hou ik iets minder dan anderhalve euro over.'

Als het aan Sweep ligt is het bestaan van de mondkapjeswinkel van korte
duur. 'Normaliter run ik hier een ijssalon. Ik hoop dat premier Rutte
dinsdag de maatregelen versoepelt, zodat ik weer ijs kan verkopen. Maar
ik vrees dat er nog niet van komt.'

Ook GroenLinks wil dat er een snel einde komt aan de winkel. Raadslid
Imane Nadif gaat het stadsbestuur vragen om in te grijpen.

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.