[D66] Medicijnmacht China tijdens de coronacrisis (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #101)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Apr 3 12:18:51 CEST 2020

Ik, zojuist,
> WebTV: Medicijnmacht China tijdens de coronacrisis

Fraaie documentaire die een groot gebrek aan daadkracht - en dit al
jarenlang - bij de overheid aan het licht brengt. Ook op dit moment - nu
Nederlanders sterven als ratten - doet de overheid nog steeds niets
(behalve kwistig met poen strooien maar hier gaat het in het geheel niet
om - mensen met de laagste inkomens zullen na de coronacrisis/Eurocrisis
wel weer gekort gaan worden).

Ik kan die Van Dissel met z'n staafdiagrammen niet uitstaan. En al die
duffe kamerleden die gebiologeerd naar deze troep van het RIVM zitten te
kijken evenmin. Men weet nu al waar de 'technische briefing' van
volgende maand over zal gaan: Over staafdiagrammen. Men weet eveneens
reeds nu waar de Tweede Kamer het daarna over zal gaan hebben: De
beademingsapparatuur bij IC bedden. Niemand zal het over iets concreets
gaan hebben en dus kijkt men weer eens collectief weg - en zeg eens
eerlijk: Wat is er nu mooier dan een staafdiagram ? Leuke kleurtjes, ze
gaan naar boven of naar beneden - nog net niet naar opzij maar wellicht
komt het hier ook nog eens van. Men weet maar nooit.

Het kan ook anders: Virgin Rockets maakte bekend dat men
beademingsapparatuur gaat produceren; in eigen land gaan diverse
naaiateliers zich toeleggen op het produceren van mondkapjes en Leidse
vaccin-onderzoekers krijgen een bom duiten van de Amerikaanse overheid
(uiteraard niet van de Nederlandse, stel je voor). Waarom gaat het hier
nooit over ? Welke Nederlandse bedrijven (Nederlandse, niet: Europese -
want dit leidt weer tot jarenlang wegkijken) zouden kunnen omschakelen
op het produceren van datgene waar momenteel zo'n behoefte aan is en hoe
zou de overheid dit kunnen steunen ? Niet langer zich suf zitten te
turen naar lullige staafdiagrammen maar in plaats hiervan iets DOEN aan
de werkelijkheid die zich momenteel aan alle burgers opdringt.

Vanaf m'n werkplek thuis kijk ik uit op een voetbalkooi. Jarenlang is er
bij de gemeente geklaagd door buurtgenoten over dat kreng - sommigen
zijn zelfs overspannen geworden door het geluid. Halsema heeft er drie
dagen gelden een rood-wit afzetlint omheen laten leggen en soms komt
'handhaving' langs om te kijken of er zich toch nog mensen in de kooi
bevinden (soms dus wel). En waar wordt er dus gevoetbald (of welke
andere activiteiten) ? Inderdaad: NAAST de kooi dus - want het is immers
lekker weer, de scholen zijn dicht en ik woon in een autovrij stukje
('postzegelparkje') Amsterdam. En hier wordt uiteraard niet door
'handhaving' op toegezien want het zit niet in het pakket. En Rutte maar
blaten dat zo'n beetje iedereen zich aan 'de maatregelen' houdt. In mijn
directe omgeving merk ik er weinig van. Nog nooit zoveel mensen zien
trimmen richting Vondelpark om de hoek.