[D66] Garmonbozia, Climatitis: Herfst, Klimaatrapport, klimaatdemonstraties en het Einde van de Wereld (4)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Sep 27 10:41:30 CEST 2019

Bron:    Algemeen Dagblad
Datum:   27 september 2019
Auteur:  Sebastiaan Quekel
Twitter: https://twitter.com/GretaThunberg
          https://twitter.com/mcg58

Beroemde psycholoog waarschuwt ouders Greta Thunberg:
'Dit kan rampzalig voor haar aflopen'

Een vooraanstaande Australische psycholoog heeft zijn bezorgdheid geuit
over het mentale welzijn van Greta Thunberg. Volgens Dr. Michael
Carr-Gregg moet de jonge klimaatactiviste vanwege haar autistische
stoornis tegen zichzelf in bescherming worden genomen. 'Ik vrees dat ze
gaat opbranden.'

Dr. Michael Carr-Gregg, auteur van veertien boeken, is de bekendste
psycholoog van Australiƫ en schuift met grote regelmaat aan bij
talkshows in binnen- en buitenland. De emotionele speech van Greta,
waarin zij met een van woede brekende stem en met tranen in de ogen
wereldleiders beschuldigde van het verraden van haar generatie, baart de
top-psycholoog zorgen. 'Ik ben bang dat Greta hetzelfde wordt als zo'n
kindsterretje. Dat ze op een gegeven moment gewoon opbrandt, iets wat
rampzalige psychologische gevolgen kan hebben.'.

'We gebruiken dit kind'

De Zweedse tiener is wereldwijd het gezicht geworden van een groeiende
jeugdbeweging die zich inzet voor een beter klimaat en reist al meer dan
een jaar de wereld rond. Naar school gaat ze niet meer, ze ziet het
mobiliseren van jongeren als haar nieuwe missie. 'Ze heeft zichzelf nu
in het middelpunt van de wereld gezet', merkt Carr-Gregg op. 'Ik denk
niet dat je dat een meisje van 16 moet aandoen.'

De vooraanstaand psycholoog, die vanwege zijn bekendheid zelfs in
tv-series speelt (als zichzelf), doelt daarmee vooral op het feit dat
Greta geen gewoon meisje is. Hij verwijst onder meer naar rapporten over
de medische gesteldheid van de tieneractivist. 'Ik vind het
verontrustend dat we dit kind gebruiken. Ze zou behandeling moeten
krijgen omdat ze een eetstoornis en Asperger heeft en omdat ze tegen
depressie heeft gevochten. Als dit mijn kind zou zijn, zou ik er niet
zeker van zijn om haar zo op het wereldtoneel te plaatsen.'

Schaamteloos

Dr. Carr-Gregg benadrukt in gesprek met het Australische radiostation
3AW dat hij geen klimaatontkenner is en dat hij sympathie heeft voor de
acties die Thunberg voert. 'Ik ben het eens dat we meer moeten doen om
de planeet te redden. Mijn kritiek is dan ook niet zozeer op haar
gericht, maar meer op haar ouders en de klimaatactivisten die haar
schaamteloos gebruiken.'

De Amerikaanse klimaatpsycholoog Renee Lertzman is een andere mening
toebedeeld. Volgens haar weerspiegelt de aanpak van Greta een 'diep,
collectief verlangen naar gezond verstand en leiderschap op het gebied
van klimaat'. 'Tot op heden hebben we dit soort leiderschap, dat we
dringend nodig hebben, niet gezien: de waarheid op een gegronde manier
vertellen. Greta is niet hysterisch en doet niet uit de hoogte, ze heeft
gewoon een leegte opgevuld.'

Kritiek

Greta's boze en emotionele toespraak leidde deze week tot duizenden
kritische, ronduit hatelijke en zelfs seksistische reacties. Zelfs de
Amerikaanse president Trump kon het niet laten het meisje belachelijk te
maken met een sarcastische tweet. En in een talkshow op Fox News werd
het tienermeisje door de conservatieve schrijver Michael Knowles een
'geestesziek' meisje genoemd, dat 'uitgebuit wordt door haar ouders en
de internationale linkse beweging'.

Thunberg maakte gisteren korte metten met de negatieve reacties en zette
de mensen die ze geplaatst hebben weg als 'haters'. 'Ze gaan over elke
grens om het onderwerp van gesprek maar te veranderen, omdat ze koste
wat kost niet willen praten over het klimaat en de ecologische crisis.
Ik denk simpel gezegd dat ze zich bedreigd voelen door ons', twitterde
ze.

--------
(c) 2019 Persgroep