[D66] Garmonbozia, Climatitis: Herfst, Klimaatrapport, klimaatdemonstraties en het Einde van de Wereld (3, addendum)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Sep 25 11:36:51 CEST 2019

...er is meer...

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  5 februari 2019
Auteur: Annemieke van Dongen

Wie is het klimaatmeisje Greta Thunberg?

Ook in Nederland volgen scholieren donderdag het voorbeeld van de
Zweedse Greta Thunberg (16), die al sinds de zomervakantie staakt voor
het klimaat. Maar wie is zij? Een eigengereide klimaatmessias? Of de
marionet van haar markante familie en een Zweedse pr-agent?

In haar roze skibroek, met twee mutsen op haar hoofd, zakt Greta
Thunberg neer in de donkerste hoek van een koffietentje in de
Vasterlanggatan, de hoofdstraat van het oude Stockholm. 'Even
ontdooien', zegt ze verdedigend, als ze ontdekt dat ze per ongeluk naast
een verslaggever is neergeploft.

Het is vrijdagochtend half tien en de jonge klimaatactiviste heeft al
twee interviews achter de rug. Het was nog donker en ijskoud, toen ze
vanochtend om acht uur haar kartonnen Skolstrejk for
Klimatet-protestbord in een sneeuwhoop voor het Zweedse parlement
plantte.

Meteen kwamen de eerste van vele volwassen klimaatactivisten op haar af.
Ze wilden met haar praten, samen op de foto. Voorbijgangers vroegen om
een selfie. Elke beweging werd ondertussen gefilmd door een Duitse
cameraploeg.

Uitdrukkingsloos stond Greta iedereen te woord. Staccato de boodschap
herhalend die ze al voor zo veel camera's heeft verkondigd. 'Ja, ik ga
hiermee door. Tot Zweden aan de Parijsdoelen voldoet. Ja, al duurt dat
jaren.'

Twittertrollen

De initiator van de schoolstaking voor het klimaat heeft onder
klimaatactivisten een messiasachtige status verworven. Ze is het grote
voorbeeld van honderdduizenden scholieren in Belgie, Duitsland en
talloze andere landen die al weken de straat op gaan om actie te eisen
tegen de opwarmende aarde. Ze was de ster van de klimaattop in Polen. De
medialieveling van het recente World Economic Forum in Davos.

'I want you to panic', zei ze op het Zwiterse elitecongers in een speech
die op sociale media massaal werd gedeeld. 'Ik wil dat u handelt zoals
in een crisis. Zoals u zou doen als ons huis in brand staat.'

Terwijl ze in linkse kringen de hemel in wordt geprezen – 'eindelijk
iemand die precies zegt waar het op staat' – roept Greta Thunberg in
rechtse kringen felle weerstand op. Klimaatontkenners, conservatieve
commentatoren en twittertrollen bestoken haar met haatmail en snoeiharde
kritiek. Greta zou een marionet zijn van de professionele
klimaatbeweging. Ze zou alleen maar spijbelen om niet naar school te
hoeven. En door haar ouders gebruikt worden om de verkoop op te krikken
van een boek over hun familie.

Operazangeres

Wie is het 16-jarige klimaatmeisje met de lange vlechten en priemende
ogen dat zo veel reacties oproept? Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg
komt uit een familie van bekende Zweden. Haar vader Svante is – net als
haar opa – acteur. Haar moeder, Malena Ernman, is een internationaal
succesvolle operazangeres. Zij vertegenwoordigde Zweden tien jaar
geleden op het Eurovisie Songfestival.

Greta is open over het feit dat ze het syndroom van Asperger heeft, een
vorm van autisme, en nog een paar andere diagnosen. Die aandoeningen
(een obsessieve-compulsieve stoornis en selectief mutisme) maken dat zij
dingen zwart-wit ziet. En dat ze zich obsessief vastbijt in het issue
dat haar het meest aan het hart gaat: klimaatverandering. Een onderwerp
dat een van haar voorvaderen, Nobelprijswinnaar Svante Arrhenius, mede
op de kaart heeft gezet. De scheikundige berekende eind negentiende eeuw
als eerste hoe CO2 een broeikaseffect veroorzaakt.

Toen Greta jaren geleden op school over het broeikaseffect hoorde,
raakte ze daar zo van in de war dat ze langzaam afgleed in een
depressie. 'Ik leerde dat klimaatverandering ons bestaan bedreigt. En
toch gaat iedereen maar door alsof er niks aan de hand is. Als ons leven
wordt bedreigd, moeten we stoppen met uitstoten van broeikasgassen. Zo
simpel is dat, voor mij', zegt ze daarover.

Niet meer praten

Zo'n vijf jaar lang praatte ze alleen tegen haar ouders en haar zusje.
Die overtuigde ze om niet meer te vliegen, een elektrische auto te kopen
en geen vlees meer te eten. Zelf at ze bijna niks meer. Ze wisselde twee
keer van school. Pas nadat ze afgelopen zomer – waarin ook Zweden werd
geteisterd door extreme droogte en bosbranden – besloot om daadwerkelijk
in actie te komen, klom ze volgens haar vader uit het dal.

Hij zag het niet zitten dat Greta ging staken, vertelt Svante Thunberg
later op de dag als hij haar lunch komt brengen. 'Mijn vrouw en ik
maakten ons heel veel zorgen over haar. Maar ze was vastberaden. Na de
eerste dag kwam ze gelukkiger thuis dan we haar in jaren hadden gezien.
De tweede dag begon ze te praten met vreemden. Op een dag bracht iemand
haar veganistische noodles. Die at ze op. Ze kwam weer tot leven. Ze
lacht weer, danst thuis rond en barst van de energie.'

Praat hij echt over hetzelfde meisje dat hier wezenloos in de koffiebar
zit? En dat, op de vraag of ze aan het einde van zo'n dag niet kapot is,
antwoordt: 'Ik ben nu al doodop'?

Brein achter speeches

In Zweden wordt wel beweerd dat Svante Thunberg achter de acties van
zijn dochter zou zitten. Het zou geen toeval zijn dat op vrijdag 20
augustus, de dag dat Greta voor het eerst staakte, het boek van haar
ouders over hun familie verscheen. Ook zou haar vader het brein zijn
achter Greta's krachtige speeches, die onmogelijk door een 16-jarige
geschreven zouden kunnen zijn.

Onzin, reageert Svante. 'Die publicatiedatum was wel degelijk toeval.'
Hij wijst erop dat de opbrengsten van het boek naar goede doelen gaan.
En dat Greta haar speeches zelf schrijft. 'Natuurlijk help ik haar
weleens. Maar meestal luistert ze niet naar mijn suggesties. Ze is veel
te eigenwijs.'

All Gore

Wie er dan achter Greta zit? Volgens sceptici is het op zijn minst
opmerkelijk dat op Greta's eerste stakingsdag 'toevallig' net de baas
van een bekend Zweeds pr-bureau langsliep en een foto maakte die viral
ging op sociale media. Deze zakenman, Ingmar Rentzhog, richtte de
klimaatbeweging #WeDontHaveTime op en is lid van het klimaatnetwerk van
All Gore.

Dat die klimaatbeweging achter het succes van Greta zit, is eveneens
nonsens, zegt Svante. 'Alleen Greta zit achter Greta.' En ze wordt door
niemand betaald, zegt hij. 'Wij betalen zelf haar reizen.'

'Uitzonderlijk talent'

Greta heeft 'een uitzonderlijk talent om zich uit te spreken', zegt de
directeur van haar school. 'Ook in de klas kan ze extreem krachtig haar
punt maken. Ze steekt met kop en schouders boven haar klasgenoten uit',
zegt rector Sirkka Persson aan de telefoon. Mede om die reden
faciliteert de speciale school, waar Greta sinds dit schooljaar zit,
haar staking. 'We hebben haar rooster aangepast. We merken dat zij, met
haar speciale behoeften, hier gelukkig van wordt. Ze presteert
uitstekend. We maken ons geen zorgen over haar.'

En Greta zelf? We vragen haar, buiten het zicht van de camera's, of ze
een halfjaar geleden aan haar protest was begonnen als ze had geweten
waar dat allemaal toe zou leiden.

'Nee.' Om zich snel te herpakken: 'Ik bedoel, ik ben blij met alle
aandacht voor het klimaat. Maar het zou niet moeten draaien om mij. Ik
ben m'n hele leven onzichtbaar geweest, niemand sprak met me. Nu sta ik
voortdurend in het middelpunt. Daar voel ik me niet prettig bij.'

Maar alles wat ze doet, komt uit haar eigen koker, verzekert ze. 'Ik ken
de beschuldigingen, maar ik laat me door niemand brainwashen.' Ja, ze
heeft soms ook wel het gevoel dat anderen haar actie kapen. 'Ik snap het
wel. Het klimaat is groot en abstract. Ik ben concreet en klein.'

Ze kijkt verstoord op. In het kielzog van een groep klimaatactivisten is
het Duitse camerateam de koffiezaak binnengekomen. Vanaf een afstandje
staat een cameraman haar te filmen. Greta staat op. 'Ik moest maar weer
eens naar buiten gaan.'

--------
(c) 2019 Persgroep