[D66] D66 locoburgemeester Amsterdam Udo Kock weg om afvalcrisis

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Sep 11 10:43:04 CEST 2019

Bron:   Telegraaf
Datum:  11 september 2019
Auteur: Mike Muller

Locoburgemeester Amsterdam weg om afvalcrisis

AMSTERDAM - De Amsterdamse wethouder en eerste locoburgemeester Udo Kock
(D66) is opgestapt na de afvalcrisis in Amsterdam. Kock was
verantwoordelijk onder andere verantwoordelijk voor de portefeuilles
Deelnemingen en Financien.

Hij stelt dat zijn collega's in het linkse stadsbestuur zijn oplossing
om het Afval Energie Bedrijf te privatiseren niet steunen en daardoor
grote financiele risico's met Amsterdamse belastinggeld nemen. Daar kan
hij niet achter staan.

Afgelopen maanden ontstond een crisissituatie in Amsterdam toen het
Afval Energie Bedrijf in Amsterdam grotendeels stil kwam te liggen door
(technische) problemen. De gemeente Amsterdam is 100 procent
aandeelhouder van de noodlijdende fabriek. Volgens Kock, die afgelopen
zomer samen met experts aan een oplossing heeft gewerkt, is de oplossing
om het Afval Energie Bedrijf te privatiseren. 'Met elke dag langer
wachten, neemt het verlies toe en stijgt de discontinuiteit van AEB en
de publieke diensten. Het college moet slagvaardig optreden. Vertraging
is onverantwoord.' Maar zijn linkse collega's voelen niets voor dat
voorstel van Kock om het bedrijf te verkopen, zo blijkt uit zijn
afscheidsbrief.

Kock: 'Privatisering is niet de enig denkbare oplossing, maar andere,
publieke, opties zijn kostbaarder voor de gemeente en voor
Amsterdammers, financieel risicovoller en bieden minder kans op een
succesvolle doorstart van het bedrijf en continuering van de publieke
diensten. Ik respecteer de keuze van het college voor een andere
oplossing dan de door mij voorgestelde privatisering van AEB. Echter, ik
kan geen verantwoordelijkheid dragen voor een besluit dat evident
risicovol en onnodig kostbaar is voor Amsterdam en haar Inwoners', aldus
de D66'er.

Kock, van huis uit econoom, laat in een brief aan burgemeester Femke
Halsema weten zijn 'met pijn in zijn hart' zijn functie per direct neer
te leggen. Hij werd in 2014 door D66 'ingevlogen' om puin te ruimen
binnen de gemeente Amsterdam na een vernietigend rapport over de staat
van de financien in de hoofdstad; een opdracht die hij me verve
vervulde. Sinds 2018 is Kock kreeg Kock als belangrijke steunpilaar van
D66 in Amsterdam meerdere portefeuilles, waaronder die van de Haven en
Economische Zaken. Hij wenst het college 'veel wijsheid' bij het
besturen van Amsterdam.

--------
(c) 2019 TMG