[D66] De meeste mensen...

A.OUT jugg at ziggo.nl
Fri Sep 6 10:17:07 CEST 2019

In Hoofdstuk 5 gaat Bregman de mist in. Hij onderschrijft het mensbeeld
van Rousseau dat de mens bedorven is door de beschaving (staat,
schrift, landbouw, oorlog, etc..) maar verwerpt zijn fatalisme en zegt
ineens goedgemutst dat we we de staat kunnen herinrichten en verbeteren.
Hier haak ik af, het point of no return zijn we al lang gepasseerd. De
homo sapiens is voorgoed bedorven in de laatste twee eeuwen. De meeste
mensen deugen *niet meer*. Wie goed om zich heen kijkt kan alleen maar
fatalistisch worden. Dat noem ik het nieuwe realisme.

Misschien één lichtpunt als zwartkijker zijnde: als de collaps zich
aandient (binnen enkele decennia is de verwachting) kan de conditie van
de mens alleen maar verbeteren... Bregman schrijft zelf dat de moraal
tijdens de Blitz op London niet aangetast werd. Dus zo catastrofaal kan
de collaps niet zijn. Na een orkaan is er ook weer windstilte...