[D66] Waar ligt Europa ?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri May 24 10:56:45 CEST 2019

In de HP/De Tijd van deze week,

https://www.hpdetijd.nl/2019-05-23/waar-je-niemand-over-hoort-hoe-karel-de-grote-de-eu-stichtte/
staat in een stuk van Hans Haversmid,
   Wat me de ogen opende was een goed gesprek over het leven van Karel
   de Grote. Deze koning stichtte al in het jaar 800 een
   geïmproviseerde Europese Unie. Daarbij trok hij rond tussen zijn
   twee parlementen. Een lag in Nijmegen en een in Aken. Een trouwe
   stoet ambtenaren trok met hem mee. Hij won de strijd tegen het
   Moorse terrorisme door een grensbewaking in te stellen, op een
   supranationaal niveau. Het was een tijd van onzekerheid, maar ook
   van slagkracht.

Feit wil dat ik laatselijk hetzelfde vond toen ik i.v.m. de Euro-
verkiezingen zoals gewoonlijk op zoek ging naar de bron. Ik vond
trouwens meer dan hierboven vermeld staat. Europa is de naam voor
het Westromeinse Rijk dat ontstond in 395 AD na de dood van Keizer
Theodosius I en dat onder leiding kwam van diens jongste zoon Keizer
Honorius. Het rijk stortte ineen in 476 AD; later werd het de naam
voor het Frankische Rijk van Karel de Grote en dat nagenoeg samenviel
met het Westromeinse Rijk van weleer.

Men kan nog verder teruggaan: Europa is de oude naam voor een streek
in Thracie - en dat is dan weer afkomstig van prinses Thrace, in de
Griekse mythologie de zuster van prinses Europa. Op,
   http://en.wikipedia.org/wiki/Europa_%28consort_of_Zeus%29#Continent
staat,
   The name Europe, as a geographical term, was used by Ancient Greek
   geographers such as Strabo to refer to part of Thrace below the
   Balkan mountains. Later, under the Roman Empire the name was given
   to a Thracian province.
Eigenlijk staat hier alles (vrij weinig eigenlijk),
   http://en.wikipedia.org/wiki/Thrace_%28mythology%29
Ietwat meer en waar het ligt staat op,
   http://en.wikipedia.org/wiki/Thrace#Mythology
Het gaat kennelijk om een gedeelte van Europees Turkije maar op,

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Roman_provinces_of_Illyricum,_Macedonia,_Dacia,_Moesia,_Pannonia_and_Thracia.jpg
staat het echter niet aangegeven.

Zeg maar: Trace Thrace.