[D66] Mijn interpretatie van de (voorlopige) uitslag

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri May 24 09:05:11 CEST 2019

Mijn interpretatie van de (voorlopige) uitslag: Er waren 4 opties om
gisteren je stem te laten horen.

1. Eurofiel stemmen (CDA, D66, VVD)
2. Eurosceptisch stemmen (FvD, PVV, SP)
3. De EU moet veranderen (PvdA)
4. Niet stemmen (60%)

Zelf gaf ik als Euroscepticus (opnieuw) de voorkeur aan optie 4. Ik zal
nooit rechts stemmen en de SP zou ditmaal mijn voorkeur gehad hebben
maar ik ben nu eenmaal niet links. En ja, ik vond dat
Brusselmans-filmpje dus wel leuk ook al is de echte Brusselmans dankzij
nicht Lena inmiddels een familielid.

De radicaal-conservatieve koers die D66 is ingeslagen, heeft zich
gisteren wederom gewroken. Laatselijk was er een propaganda-filmpje van
D66 waarin Jetten in het gezelschap van twee stoeipoezen een electrische
auto aanprijst als alternatief voor benzine-slurpers. Hij doet voorkomen
alsof dit progressief zou zijn terwijl zo'n auto een paar ton kost. De
burger kijkt hier echt wel doorheen: Autorijden is er in de D66-toekomst
niet meer bij. Mensen als Erdogan, Orban, Putin en Trump, politici waar
Jetten en In 't Veld niets van moeten hebben, zijn in de praktijk een
stuk progressiever dan Jetten en In 't Veld (en ze luisteren naar de
burger) maar ze lijken dat, ziende blind als ze zijn, niet door te
hebben.

Afgezien van dat In 't Veld hoognodig naar de kapper moet (en waarom
trekt ze haar consequenties niet uit de uitslag en hoepelt ze niet op ?)
wordt het zo langzamerhand tijd dat D66 het roer omgooit. Gewoon weer
kiezen voor de burger (referenda, sociaal beleid, vrijzinnigheid) in
plaats van met rare ideeen (duurzaamheid, meer EU, klimaat) te gaan
zitten dwepen.

Als D66 de burger de rug toekeert, dan keert de burger D66 de rug toe -
zo gaan de dingen.