[D66] In dubio ergo sum?

A.O. jugg at ziggo.nl
Thu Mar 14 10:36:42 CET 2019

Fluks gelooft nergens in behalve in zijn D66-lidmaatschap en
alt.med.cfs. Zijn twijfel is religieus. Virilio noemt dit het
mono-atheisme, het zenith van het nihilisme. Het paradoxale geloof in
hélemaal niets (en dus alles) te geloven. Het is niet cogito ergo sum
als motto van een intellectueel scepticisme (ik heb een lichte voorkeur
voor radicaal scepticisme, ala Cioran) maar in dubio ergo sum, ik
twijfel dus ik besta. De gevolgtrekking "ergo sum" is echter prematuur
en ongefundeerd.  Het conceptueel verschil tussen in dubio en cogito,
twijfelen en Denken is misschien een verschil in accent maar toch.
Twijfelen is lang niet altijd denken, maar semiotische inertie: stasis
en verstarring van cogito het gevolg...

Maar inderdaad we hoeven onze geloofsartikelen niet te publiceren. Ik
vraag ook niet telkens naar iemand zijn naam of loyaliteiten. De taal en
de natie behoort niet tot de mens an sich, dat zijn alleen maar
symbolische constructies. Ik adem dus ik ben, spiro ergo sum.