[D66] Old dogs, new tricks: Een nieuw jaar, oude klimaatgekte

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Jan 6 10:46:19 CET 2019

Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl>
> Als ik (samengevat) Marc Fluks goed begrijp is de global
> warming een natuurlijk proces

Sterker nog: Ze hoeft er in het geheel niet te zijn. Verschijnselen
varieren nu eenmaal. De ene keer wordt het kouder, dan weer warmer, dan
weer kouder, enzovoort. Bijkomend probleem is hoe men temperaturen meet,
welke zaken meespelem en wat men eigenlijk onder 'het' klimaat verstaat.
Daarvan zijn er verschillende definities. Zelf heb ik ondermeer
meteorologie gestudeerd en dan komt het klimaat niet als onderwerp
voorbij. Net zoiets als dat sterrenbeelden niet behandeld worden tijdens
colleges sterrenkunde of dat de elementen uit de Oudheid niet langskomen
bij colleges natuurkunde.

Ik heb de indruk dat dat klimaatgedoe onderdeel is van de milieukunde.
Vandaar dat veel fysici er niets van moeten hebben. Fysici willen feiten
zien.

Veel mensen houden er een statisch wereldbeeld op na en proberen daarin
veranderingen in te passen. Of ze hangen ideeen aan en proberen deze
vervolgens te bewijzen. Een warme zomer zoals we net gehad hebben zou
dan zo'n bewijs zijn. En dan gaat het vaak mis. En vervolgens wordt er
veel weggemoffeld - denk maar aan het verdwijnen van de hockeystickdata
van Al Gore of de rare (Vrijmetselarij) voorstellingen op de posters van
diens twee klimaatfilms. Die voorstellingen gaan over heel iets anders.

In de 70er jaren had men het over de komende ijstijd en niet over een
opwarming van de Aarde. We weten het domweg niet. Het enige dat we weten
is dat we momenteel fossiele brandstoffen aan het verspillen zijn en dat
er niets zinnigs voor in de plaats komt. Degenen die zeuren over het
klimaat en de energietransitie doen er alles aan om het energieprobleem
maar niet op te lossen.