[D66] Onduidelijkheid over terugkeer van zieke Ollongren

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Dec 21 11:56:24 CET 2019

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  20 december 2019
Auteur: Peter Winterman

Onduidelijkheid over terugkeer van zieke Ollongren

Het is nog niet zeker of D66-politica Kajsa Ollongren na de
kerstvakantie meteen weer kan beginnen als minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties. Ollongren zit sinds oktober ziek thuis
vanwege complicaties na een operatie aan haar bijholtes.

Haagse bronnen melden aan deze krant dat Ollongren waarschijnlijk nog
niet zodanig is hersteld dat zij na het kerstreces weer aan de slag kan.
Begin november werd ze tijdelijk uit haar functie ontheven en werden
haar taken overgenomen door collega's uit het kabinet. Een woordvoerder
zei toen dat Ollongren in ieder geval tot en met het kerstreces niet zou
werken.

Het is nu de vraag of zij in januari weer aan de slag gaat. Het
ministerie komt daarover waarschijnlijk ergens in de komende weken met
een mededeling. De kans is groot dat haar vervangers Raymond Knops (CDA,
minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en Stientje van
Veldhoven (D66, minister voor Milieu en Wonen) hun werk voorlopig
voortzetten. D66-minister Wouter Koolmees nam de taak van vicepremier
van Ollongren over.

Geduld

Ollongren stuurde begin november een mail naar D66-leden. 'Ik heb enige
tijd geleden een operatie gehad aan mijn bijholtes', schreef ze toen.
'Die operatie is goed verlopen, maar er zijn andere medische
complicaties opgetreden. Gelukkig lijken die goed behandelbaar, maar het
kost daarom nog wel tijd voordat ik volledig ben hersteld. Dat vraagt me
om ook te werken aan het versterken van een deugd die ik niet zo goed
beheers: geduld.'

--------
(c) 2019 DPG Media B.V.