[D66] Het democratisch terroriseren

A.OUT jugg at ziggo.nl
Mon Dec 16 10:48:24 CET 2019

https://libertaireorde.wordpress.com/

Holterman:

Het democratisch terroriseren

De Franse libertaire communist en filosoof Claude Guillon (1952)
behandelt in zijn boek getiteld ‘La terrorisation démocratique’ twee
decennia van ‘antiterroristische’ controle. Ik breng het onder de
aandacht omdat in Nederland, als er al niet van een dusdanige tendens
gesproken kan worden, het niet is uitgesloten dat met behulp van wat ik
‘argumentatieve willekeur’ noem, op termijn eenzelfde democratische
‘terreur’ is te verwachten. Het boek is van 2009 en is nu vrij te
downloaden op de site van de Franse uitgever Libertalia.

Claude Guillon analyseert het wettelijke arsenaal dat sinds 1986 door
Franse regeringen van zowel links als rechts is ingesteld. Het betreft
uitzonderingswetten die in naam van de strijd tegen het terrorisme zijn
aangenomen en die voortdurend zijn versterkt en verhard en geheel of
gedeeltelijk in het gewone strafrecht zijn verwerkt. In Frankrijk heeft
dat geleid tot opsluiting van honderden vermeende ‘islamisten’ die
maandenlang zijn vastgehouden en, vaak zonder verdere vervolging, weer
vrijgelaten.

Het arsenaal aan wetgeving is zo geconstrueerd, dat het ook gebruikt kan
worden tegen bestrijders van het kapitalistische systeem en andere
activisten. Op de site van Bibliothèque Fahrenheit 451 trof ik een
samenvatting van het boek aan, waaruit ik passages vertaalde en
bewerkte; zie:

https://libertaireorde.wordpress.com/2019/12/15/het-democratisch-terroriseren/