[D66] Denkpolitie

A.OUT jugg at ziggo.nl
Tue Dec 10 08:57:01 CET 2019

De Helende Meesters en de Denkpolitie
Published on 2019 M11 24
Russel Lawrence Cummins jr.
beleidsmedewerker/beleidsadviseur ervaringsdeskundigheid/HOZ GGZ Altrecht

In 2016 schreef ik dit artikel. Het gaat over de eigenlijk onmogelijke
spagaat waar de psychiatrie zich in bevindt. Aan de ene zijde de
uitgestoken helende hand, vanuit de door iedere medicus afgelegde eed
(Hippocrates)" ik zal de patient geen schade berokkenen." maar aan de
andere kant de hand die niet meer loslaat, om erger te voorkomen en met
de wet verplichte ggz als leidraad en legitimering. Ik durf te stellen
dat de ggz preventief meer machtsmiddelen tot de beschikking heeft dan
het strafrecht; naast (volledige) afzondering kan en mag de psychiatrie
ook de patient fysiek en geestelijk onderdruk zetten . Van
fixeren(vastbinden) tot met medicatie iemands denkprocessen volledig
wijzigen. Let wel, het strafrecht treedt in werking na de misdaad, de
psychiatrie kan dit inzetten voordat er iets mis zou kunnen gaan. Maar
wie beweert dat hij gedachten kan lezen en de toekomst kan voorspellen?
Toch zijn dit de hiervoor benodigde vaardigheden wil je integer en
zuiver zulke machtsmiddelen kunnen inzetten. Kortom het "recept" met een
zeer grote foutmarge en met als gevolg grove schendingen van de basis
mensenrechten zoals omschreven door de Verenigde Naties (en door
Nederland ondertekende) rechten van de mens met een beperking
(psychiatrie valt hier ook onder.)

Hier is geen tussenweg mogelijk, of een beschaafd land respecteert deze
rechten , of niet.

Een bevolkingsgroep deze rechten ontzeggen (psychiatrische patienten)
heet (gelegaliseerde?)discriminatie.

Vanuit de patient; kan ik een arts vertrouwen die mij ook met
machtsmiddelen kan vervreemden van mijn lichaam en geest, mij ernstig
kan traumatiseren , vanuit een bewering dat zachte heelmeesters
stinkende wonden maken?

Toch om een therapeutisch genezende behandeling te kunnen uitvoeren is
vertrouwen essentieel en wantrouwen funest.

Vanuit de medicus; Ik wil niet, maar moet de patient schade berokkenen
om ergere schade aan de patient en zijn omgeving (in de toekomst) te
voorkomen.

Zie hier de historisch zo gegroeide in de basis verstoorde relatie
tussen heler en hulpvrager.

Ook de wetgever zit klem; aan de ene kant de roep onder het volk om
beschermd te worden tegen "gevaarlijke gekken", en aan de andere kant de
traditionele humanistische waarden binnen onze cultuur die fundamenteel
opkomt voor een menswaardig bestaan voor ieder mens, vandaar ook het
ratificeren van het UN verdrag.

Het is uit onderzoek gebleken dat psychiatrische patiënten 10x vaker
slachtoffer zijn van de mogelijke vormen van geweld dan de gemiddelde
burger. Een handvol verschrikkelijke misdaden gepleegd door ernstig
verstoorde misdadigers met(!) een psychiatrische diagnose hebben nu
gelegaliseerd dat alle mensen in zorg bij de GGZ het risico lopen zoals
deze criminelen behandeld te worden Tot in de eigen woning toe.

Dit argument introduceerde ik in 2018; als patient ben je vanaf 2020
nergens meer "veilig", en wie beschermt de patient, die eigenlijk al
slachtoffer is van de eigen verstoorde waarneming en de daarop volgende
verstoting?

Want de BOPZ(voorganger wet verplichte ggz) heeft aangetoond dat (murpys
law, wat mis kan gaan gaat mis) ondanks de welwillende "geest"van deze
wet er grove en ernstige misstanden hebben plaatsgevonden en naar mijn
mening ook onder de wet verplichte ggz zullen plaatsvinden, "de weg naar
de hel is geplaveid met de beste intenties".

Deze nieuwe wet geeft de uitvoerende ggz instanties nog meer
machtsmiddelen , dus ondanks de gelukkig zeer uitgebreide patient
vriendelijke aanvullingen (windowdressing?) , zoals betrekken van
naasten en eigen zorgplan, houdt deze wet zeker ook een escalatie van
geïnstitutionaliseerd staatsgeweld in, aangezien er geen ethische
borging is ingebouwd ter voorkoming hiervan.

Verder zijn zowel de burgemeester als de officier van justitie
nadrukkelijk in deze wet geschreven en die hebben het belang van het
collectief zwaarwegend in hun takenpakket, zodat zowel de medicus(geen
schade berokkenen aan de patient) als de burger als individue ernstig in
het gedrang kunnen komen.

Wat zal er gebeuren? Orde verstoorders in een buurt zullen als zij geen
starfbaar feit hebben gepleegd toch opgesloten kunnen worden en indien
noodzakelijk met terugwerkende kracht een legitimerende diagnose
krijgen. De onschuldige burger wordt beschermd tegen onterechte
strafrechterlijke veroordeling,maar wie en wat beschermt de burger tegen
onterechte opsluiting en daarop volgende diagnose en verplichte
"corrigerende behandeling" door de GGZ?

Zo zal de psychiatrie verworden van een genezend instituut tot een
"preventief penetentiare inrichting" oftewel opsluiting zonder crimineel
feit omdat de kans (?) bestaat dat.....

Zoals een dokter op ethische gronden euthanisie mag weigeren, zo ook
moeten psychiaters , zoals beschreven hoewel onder druk van de
burgelijke macht, een opname kunnen weigeren, "geen (veroorzakende)
diagnose , geen opname! ".

Waarbij wanneer een patient eenmaal geweigerd de burgelijke macht niet
moet kunnen leuren en shoppen met dit (potentiele) slachtoffer om elders
een opname te forceren.

Fundamenteel is ieder mens van zichzelf en oordeels bekwaam en zelf
verantwoordelijk voor zijn daden, ook de patient. Er kunnen verzachtende
of verzwarende factoren zijn (verstoorde waarneming bij psychose, of
geen gewetensfunctie bij antisociaal) maar ALTIJD na het feit.

Ik stel ook voor het opsplitsen van de ggz in een zachte , helende,
reguliere psychiatrie en een stevige(harde?) andere kant, de forensische
psychiatrie.

Waarbij vooral bij deze tweede er nauwlettend op schendingen van
mensenrechten moet worden toegezien, zoals ook traditioneel bij de
uitvoering van het strafrecht wordt gedaan.

Waarbij opgemerkt dat het leren door fouten , vallen en opstaan, ik ook
als een unversieel recht zie, ontneem iemand dit recht dan wordt de
benodigde vaardigheid afgeleerd, sterker nog , er is een escalatie
opgetreden waardoor iemand zich nog onverantwoordelijker zal gedragen.

Het is het aloude conflict tussen het "recht" van het collectief en dat
van het individue.

Maar de universele mensenrechten zijn duur bevochten en in bloed en leed
betaald, de strijd gaat door.

( met dank aan Philipphe Delespaul voor de inspiratie m.b.t. delen van
deze blog)

Russel Lawrence Cummins jr.

https://www.linkedin.com/pulse/de-helende-meesters-en-denkpolitie-russel-lawrence-cummins-jr--1f