[D66] HOLLAND LEEST HITLER

A.O. jugg at ziggo.nl
Thu Sep 13 11:19:27 CEST 2018

Hitlers 'Mijn strijd' is een bestseller
Nieuwe Vertaling
HARRIËT SALM, REDACTIE BINNENLAND

De nieuwe Nederlandse vertaling van 'Mein Kampf' van Adolf Hitler is een
van de best verkochte boeken van de afgelopen week, meldt de CPNB. Het
antisemitische boek, 'Mijn strijd' in het Nederlands, ligt nu bijna twee
weken in de winkels en inmiddels zijn er 14.000 exemplaren verkocht.
Uitgever Prometheus komt binnenkort met een vierde druk.

De verkoop van 'Mein Kampf' was in Nederland lange tijd verboden, omdat
het aanzette tot racisme en haat. Nazi-leider Hitler schreef het
politiek manifest in 1925 en 1926 en ontvouwde daarin zijn fascistische
en oorlogszuchtige ideologie.

Inmiddels geldt dat verbod niet meer. De nieuwe vertaling, die is
begeleid door het gerenommeerde Nederlands Instituut voor
Oorlogsdocumentatie (Niod), gaat vergezeld van uitgebreide historische
uitleg door historicus Willem Melching van de Universiteit van
Amsterdam. Ingebed in deze wetenschappelijke context mag het boek nu wel
gewoon over de toonbank gaan.

Uitgever Mai Spijkers van Prometheus vertelt dat de verkoop van 'Mijn
strijd' in de eerste dagen na verschijning vooral via internet liep.
"Boekhandels waren ietwat terughoudend met bestellen, hielden het vaak
bij enkele exemplaren. Maar op Bol.com ging het al snel met honderden
per uur."

Inmiddels is de vraag vanuit de boekhandels ook aangetrokken. Niet
alleen in Nederland, ook uit België komen bestellingen binnen. Spijkers:
"Ik ben wel verbaasd, ik kon van tevoren moeilijk inschatten of mensen
dit nog interessant zouden vinden."

Twee jaar geleden verscheen in Duitsland een vergelijkbare uitgave van
'Mein Kampf', ook daar met uitgebreide wetenschappelijke annotaties. Dat
boek werd eveneens snel een bestseller, maar na korte tijd zakte de
verkoop in. Wie in het boek geïnteresseerd was, was voorzien, veel meer
vraag bleek er niet te zijn. Spijker: "Het kan zijn dat dit hier ook
gaat gebeuren, ik kan dat niet inschatten."

'Mijn strijd' kwam in de eerste week op plaats zeventien van de
CPNB-lijst met de zestig bestverkochte boeken en staat nu op drie, net
onder aanvoerder 'De zeven zussen' van Lucinda Riley en 'Simpel', waarin
recepten van Yotam Ottolenghi zijn verzameld.