[D66] Peilingen 5 september 2018

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sat Sep 8 13:55:41 CEST 2018

Henk,

De hele affaire Pechtold (naast de referendum kwestie en de dividendbelasting) richt meer schade binnen en buiten D66 aan dan ons lief is. Momenteel zijn er veel D66-ers "in den lande" bezig met de voorbereidingen van Provinciale Staten en Europese verkiezingen in 2019. De moed zakt je soms in de schoenen als je enerzijds ziet wat er in Den Haag gebeurt, terwijl onze vertegenwoordigers in eigen provincie (Noord-Holland in mijn geval) een "hell of a job" doen inzake het wel en wee van de provincie. Voelt een beetje als stank voor dank. Pechtold zijn positie wordt onderhand onhoudbaar evenals die van de partijvoorzitster die hem ongebreideld rugdekking geeft. Daarnaast komt nog de referendumkwestie. Gelukkig dat er zo'n 400 leden zijn onder de bezielende leiding van Boris v/d Ham die (ook gesteund door de Jonge Democraten) veel stampij maken om het partijbestuur en 2e kamerfractie op dit punt tot bezinning te brengen. Het oppakken van de Democratische vernieuwing door de 2e kamerfractie (met Rob Jetten als spreekbuis => was Pechtold te laf hiervoor of wist hij wat er zou gaan gebeuren omtrent zijn privé kwesties?) is een eerste stap in de goede richting. Ik hoop dat het Congres op 6 Oktober de boel goed kan bijstellen en daarmee redding te bieden, tijdig voor de verkiezingen van volgend jaar.
Er speelt echter één groot probleem: Als Pechtold door de ontstane commotie de handdoek in de ring gooit, wie moet hem dan opvolgen (al dan niet tijdelijk)? Ik heb in het geruchtencircuit "slechts" 3 namen gehoord:

Paternotte (is momenteel campagneleider, maar zal door de ontstane situatie eerder als campagnelijder betiteld worden).
Jetten (zit nog te kort in de 2e kamer en wordt door menigeen als onervaren bestempeld).
Sjoerdsma (heeft een "saai imago" probleem)

Ziehier de situatie, ik hoop dat we er met z'n allen uitkomen anders zie ik het heel somber in.

Ernst Debets/
Zaanstad