[D66] D66 worstelt met beschuldigingen ex-vriendin Pechtold; Pechtold maakte vriendin zwanger

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Sep 6 12:01:30 CEST 2018

Bron:   Volkskrant
Datum:  5 september 2018
Auteur: Raoul du Pre en Remco Andersen

D66 worstelt met beschuldigingen ex-vriendin Pechtold

Het vertrek van het Meppelse D66-duoraadslid Anne Lok brengt D66-leider
Pechtold in verlegenheid. Partijvoorzitter Letty Demmers hoopt in een
gesprek met Pechtold opheldering te krijgen over Loks publiekelijk
geuite beschuldigingen aan zijn adres. Demmers benadrukt daarbij dat zij
niet twijfelt aan Pechtolds integriteit.

Lok kondigde woensdag in een brief aan de Meppelse VVD-burgemeester
Richard Korteland haar vertrek aan als duoraadslid, een ondersteunende
functie voor de plaatselijke D66-raadsfractie. Zij verwijst daarin naar
recente berichtgeving in Story en Prive over haar buitenechtelijke
affaire met haar partijleider, 'een affectieve relatie die op een voor
mij zeer pijnlijke wijze is beeindigd'. Lok stelt in de bladen onder
meer dat Pechtold haar tijdens een hoogoplopende ruzie onder druk zette
om een voor hem ongewenste zwangerschap af te breken.

Loks verhaal stond voor de zomer al in Story en deze week in Prive. Zij
stapt nu op omdat zij vreest dat Pechtold 'via datzelfde soort medium'
zal reageren. 'Hij dreigt karaktermoord op mij te plegen, mij als labiel
en gestoord weg te zetten', schrijft Lok aan de burgemeester. 'Er valt
derhalve te voorzien dat ik binnenkort zozeer besmeurd zal zijn dat ik
niet meer met geloofwaardigheid kan functioneren als raadslid.' Daarom
stapt zij op. 'Ik wil voor zijn dat ik terug moet treden.'

In een kort telefoongesprek met de Volkskrant zei Lok woensdagavond dat
haar vrees voor besmeuring het resultaat was van een telefoongesprek met
de schrijver van het artikel in Prive. 'Die belde mij een week geleden
met informatie over een aantal privezaken die tussen mij en de heer
Pechtold zijn voorgevallen', aldus Lok. 'Zaken die een verkeerd beeld
schetsen van de werkelijkheid. Toen dacht ik: nu wordt het vervelend.
Dan heb ik de keuze om me terug te trekken, of om te bewijzen dat het
niet klopt.'

Briefgeheim

Lok stelt ook dat Pechtold haar en de hoofdredactie van Prive dreigde te
vervolgen voor het schenden van het briefgeheim als het blad zou
publiceren over de affaire. Hoofdredacteur Evert Santegoeds bevestigt
dat hij een waarschuwing kreeg van Pechtolds advocaat. 'Hij wilde
publicatie voorkomen van het letterlijke sms-verkeer tussen Lok en
Pechtold. Die sms-berichten hebben we vervolgens ook niet gepubliceerd.'

Pechtold zelf beperkte zich woensdag tot de reactie dat de zaak prive en
persoonlijk is en dat hij zich niet herkent in de door Lok 'geschetste
beelden'. Partijvoorzitter Demmers wil eerst een gesprek met Pechtold
voordat zij inhoudelijk reageert op Loks beschuldigingen. 'Alexander
heeft ons steeds meegenomen in dit verhaal. Ik heb geen enkele reden om
te twijfelen aan zijn integriteit.'

--------
(c) 2018 Persgroep