[D66] URL: De Hond peilt aftreden Pechtold

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sun Oct 7 16:09:44 CEST 2018

Meest opvallende is dat 31% van de D66 kiezers Boris v/d Ham als politiek leider. Hij heeft daartoe gisteren op het congres al een aanzet gegeven. Alhoewel 42% van de D66-ers het kennelijk niet uitmaakt wie de politiek leider wordt (deze ongeïnteresseerdheid bleek ook uit het feit dat zowel bij de lijsttrekker verkiezing voor het EP als bij de verkiezing van een nieuwe voorzitter slechts 20 % van de leden de moeite heeft genomen om zijn/haar stem uit te brengen), is de 31% voor Boris van der Ham toch een signaal. Zeker als je weet dat v/d Ham en Pechtold nu niet bepaald de beste vrienden zijn.
Mijn gok: Er wordt een tussenpaus benoemd (Paternotte (mijn voorkeur), Jetten , Dijkstra of Sjoerdsma) en zodra er nieuwe kamerverkiezingen komen maakt v/d Ham een grote kans om lijsttrekker te worden.
D66 zal (en dat liet het zich gisteren, de sfeer geproefd hebbende) dan weer de draai kunnen maken van elitaire hooggeleerden partij naar realistische middenpartij. Voorlopig zal de Dinsdag te benoemen tussenpaus D66 in de relatieve luwte naar zetelbehoud met de PS en EP verkiezingen moeten leiden. Vandaar ook mijn voorkeur voor Jan Paternotte als fractievoorzitter/Politiek leider. (Of we dat met een lange of korte ij gaan schrijven zal de situatie in de komende maanden uitwijzen)

Ernst Debets/
Zaanstad